Skander Dawoud weet jong en oud te winnen voor boksen

Boksen bij Skander neemt hoge vlucht

RIDDERKERK - Ruim vijf jaar geleden begon drievoudig bokskampioen Skander Dawoud met het geven van bokslessen aan wat vrienden in Rijsoord. Er moest naar een grotere gymzaal uitgekeken worden toen dit groepje snel bleek te groeien. Daarna kreeg Skander gelegenheid om drie keer per week lessen te geven in De Loods. In de nabijgelegen gymzaal werd dit vijf dagen per week. Sinds januari zit Skander's Gym in een eigen pand aan de Noordenweg.

"Het is van bijna niks uitgegroeid tot dit. Een prachtige vechtsportschool en een centrum voor functioneel trainen" zegt de trotse Ridderkerker. Hij heeft op het nieuwe adres een trainingsvloer van 500 m² en een terrein van 300 m² voor buitentrainingen. De bokszakken en een boksring kunnen nu zeven dagen per week benut worden. Op vier niveaus trainen inmiddels bijna 700 leden bij Skander's Gym. Een groot deel daarvan doet intensieve fitness met bokszak trainingen, zonder tegenstanders. Daarnaast zijn er boksende recreanten en wedstrijdboksers in twee groepen. "Iedereen, jong en oud, kan dit op eigen niveau doen. Bij het recreatieboxen gaat het vooral om techniek en fitheid. Daarnaast heb je het bij boksen altijd over discipline en respect. Dat geldt ook voor de wedstrijdboksers" aldus Skander (29), die zelf het boksen op een laag pitje heeft gezet. Hij heeft het te druk met lesgeven, maar denkt erover om de handschoenen weer op te pakken. "Voorlopig ben ik druk met nieuwe activiteiten. We willen hier ook starten met kickboksen, bootcamps en MMA workouts."

Op zaterdag 30 januari viert Skander de opening aan de Noordenweg 43. Tussen 18.00 en 23.00 uur wordt het lint doorgeknipt, draait een dj en zijn er verschillende demonstratiepartijen. Op 20 februari zijn de eerste clubwedstrijden.