Creatievelingen gezocht voor "Abraham-Ibrahim Mozaïek-project"

RIDDERKERK - In het kader van het Abraham-Ibrahim-jaar 2016 zoekt de Contactgroep Moslims Christenen (CMC) creatievelingen die mee willen werken aan de bouw van een groot mozaïek in Ridderkerk. Het gaat om een drieluik waarop de sfeer van de tijd van Abraham - voor moslims Ibrahim – wordt gecreëerd. Het in drie maanden tijd te creëren kunstwerk zal vanaf 13 mei in de Ridderkerkse bibliotheek worden geëxposeerd onder de noemer "Voetsporen in de woestijn".

Het gezamenlijk kunstwerk wordt een drieluik met een totale breedte van circa  2,5 meter. Het drieluik geeft een nachtelijk beeld van de hemel in de woestijn. Door een aantal deelnemers wordt eerst dit drieluik (de achtergrond) als basisstuk gemaakt. De afmeting van de panelen is 50 x 70 centimeter. Vervolgens maken de deelnemers ieder hun eigen 'voetstap'.  Er wordt drie ochtenden en een avonden aan gewerkt met mensen uit de verschillende geloofsgemeenschappen (christelijk, moslim of anders). Hierbij krijgt ieder één of twee plankjes met een afmeting van 10 x 20 cm. Deze plankjes stellen de voetsporen voor. Er zijn kleinere plankjes voor de sterren van 10 x 10 cm. Materialen die hierbij gebruikt worden, zijn geglazuurde tegels, verschillend gekleurde steentjes, glas, kralen of aardewerk. Om ze in de gewenste vorm te knippen (rond, vierkant, recht- of driehoekig of anders) zijn er speciale mozaïektangen.  De begeleiders zorgen ervoor dat de voetstappen hun plek krijgen binnen het geheel.

Dit gezamenlijke kunstwerk wordt van 13 mei tot en met 24 juni tentoongesteld in de bibliotheek. Burgemeester Attema zal deze tentoonstelling openen.

Deelnemers kunnen zich inschrijven voor de volgende momenten: dinsdagochtend 8 en 15 maart en woensdagochtend en woensdagavond 9 en 16 maart. De eerste week in de kerk, de tweede week in de moskee.  Aanmelden kan via de website:  www.vrede-met-u.nl of via wilma.mozaiek@gmail.com.