Reyerheem gaat omgebouwd worden tot een woonzorgcentrum zonder verpleegplaatsen

´Nieuw Reyerheem´ zonder verpleegafdeling

RIDDERKERK - Zorgcentrum Reyerheem in Ridderkerk-Drievliet wacht een ingrijpende verbouwing. Aafje en Woonvisie zijn overeengekomen om het complex uit 1981 op te knappen en om te bouwen. De oorspronkelijk 140 bedden worden door vergroting van de kamers omgezet naar 82 tweekamerwoningen, elk met een aparte woon- en slaapruimte.

Er zal geen verpleegafdeling teruggebouwd worden. De hier verblijvende ouderen moeten dit jaar verhuizen naar het nabijgelegen 't Ronde Sant, waar voor deze uitbreiding wordt voorzien in tijdelijke huisvesting. De overige bewoners van Reyerheem krijgen onderdak in tijdelijke woningen, die opgetrokken zullen worden in de tuin van het woonzorgcentrum.

De operatie zal in twee fasen verlopen. Een deel van de bewoners verhuist in het derde kwartaal van 2016 naar de tijdelijke woningen. Zij zullen hier zes tot negen maanden verblijven in afwachting van hun nieuwe appartementen. Daarna wordt het resterende deel van Reyerheem aangepakt en wordt de tijdelijke huisvesting benut voor de tweede ronde.

"De woningen in de tuin zijn van alle moderne gemakken voorzien. Er komt ook een lift. Het restaurant en het ontmoetingsplein blijven gedurende de ombouw gewoon open, ook voor omwonenden" zegt een woordvoerster van Aafje.

Geen terugkeer

Volgens de planning moet de operatie zijn afgerond in de tweede helft van 2017. Alle appartementen zijn dan bedoeld voor bewoners met een zorgindicatie. Reyerheem kent dan geen verpleegafdeling meer. Voor de bewoners van de zogenoemde VPU-afdeling zal geen terugkeer mogelijk zijn. Het betreft voornamelijk dementerende ouderen, die er nu op een gesloten afdeling verblijven. Zij krijgen in de tijdelijke huisvesting, op de parkeerplaats van 't Ronde Sant, hun eigen eenpersoonskamer: "Verder kunnen ze gebruik gaan maken van de faciliteiten van 't Ronde Sant, waar men goed is toegerust op deze zorggroep. Er is onder meer een beschermde belevingstuin."

Bewoners, bewindvoerders en familieleden zijn de afgelopen twee weken over de plannen geïnformeerd. Er is begrip voor de noodzaak van de renovatie, maar een semipermanent verblijf in portocabines is verkeerd gevallen bij de behartigers van de belangen van de dementerenden. Ze zijn niet blij met deze oplossing en vinden dat ze voor voorgekookte feiten worden gesteld.

Meer in de krant van donderdag 4 februari