Ridderdammer

Youri Haasdijk is 17 jaar, studeert journalistiek en houdt van voetballen.

Tijdens mijn studie in Utrecht zit ik bij mensen in de klas die vanuit het hele land komen. Zaandam, Zeewolde, Alkmaar, Heerenveen, de Achterhoek, uit Utrecht zelf en vast nog wel wat andere steden en streken. Ze waren natuurlijk ook benieuwd waar ik vandaan kom.
''Uit Ridderkerk.'', zei ik dan.
- ''Ridderkerk?''
''Ja, ligt tegen Rotterdam aan.''
- ''O, daar.''
Het viel mij op dat werkelijk niemand wist waar Ridderkerk ligt, of dat Ridderkerk überhaupt bestaat. En dit komt vaker voor. Ik weet zeker dat veel Ridderkerkers dit herkennen. Je moet altijd Rotterdam erbij vermelden. Dan weet men het wel. Soms zeg ik, om al dit vervelende ongemak te voorkomen, dat ik uit Rotterdam kom. Hoef ik geen uitleg te geven. Want ondanks dat je dagelijks 'Knooppunt Ridderkerk' voorbij hoort komen bij de verkeersinformatie op de radio, hebben sommige mensen geen weet van Ridderkerk. En waarschijnlijk de nieuwslezer ook niet, want die zegt vaak 'Rídderkerk' in plaats van 'Ridderkérk'. Maar het is eigenlijk best logisch dat dit dorp niet al te bekend is. Ik denk dat, buiten de inwoners zelf en de familie van de inwoners, hier weinig mensen komen. Want wat heeft Ridderkerk wat andere dorpen of steden niet hebben? Niet heel veel denk ik. Toch zijn er een paar dingen die Ridderkerk 'Ridderkerk' maken. Denk aan de 15e eeuwse Singelkerk in hartje Ridderkerk. 't Waaltje in Rijsoord met de mooie molen. En iets minder oud: Knooppunt Ridderkerk, het grootste verkeersknooppunt van Nederland. Ook het kleinste stukje snelweg van Nederland: de A38. Maar Ridderkerk is meer. Het nooit afgebouwde kasteeltje uit 1371 in Slikkerveer. Het Huys ten Donck. En Ridderkerk werd in 1940 tijdens de Tweede Wereldoorlog landelijk bekend toen er in Rijsoord een capitulatieovereenkomst werd getekend in een schoolgebouw. Ook niet te vergeten: de mooie ligging langs rivier de Noord, wat vroeger erg bekend stond door de scheepswerven.

Stil dorp

Allemaal dingen die Ridderkerkers wel een beetje trots maken denk ik. En dat zijn nogal wat mensen. Zo'n 45.000 inwoners telt Ridderkerk. De laatste jaren is dit dorp flink aan het groeien. Er wordt veel gebouwd en er komen daardoor steeds meer inwoners in Ridderkerk. Het is geen dorp meer, maar een grote plaats. En toch blijft die grote plaats een beetje op de achtergrond zweven. Een stil dorp is het wel gebleven, letterlijk en figuurlijk. Misschien dat Ridderkerk daarom weinig opvalt in Nederland. En dat is misschien maar goed ook, want waarom zouden we dat willen? We zijn immers geen Amsterdammers.

Dubbele gevoelens

Toch denk ik dat het niet lang meer gaat duren voordat Ridderkerk een stad wordt. Maar dan zal die stad geen Ridderkerk heten, maar Rotterdam. Als je ziet hoe snel Ridderkerk en ook Rotterdam groeien, kan het gewoon niet heel lang meer duren voordat dit aan elkaar vast zit. En dan heb ik het over 20 á 30 jaar. Daar heb ik dubbele gevoelens bij. Aan de ene kant zou ik het zonde vinden als Ridderkerk niet meer een echte plaats zou zijn, maar een onderdeel van iets heel groots. En aan de andere kant vind ik Rotterdam een prachtige stad, waar ik als Ridderkerker stiekem toch wel bij wil horen. Bovendien hoef ik dan nooit meer uit te leggen dat Ridderkerk dat ene dorp is dat tegen Rotterdam aan ligt.

Wie zag de schietpartij?

De politie zoekt getuigen van de schietpartij op het Huygensplantsoen in Ridderkerk. Omwonenden hoorden rond 18.30 uur meerdere schoten en zagen drie mannen vluchten. Deze verdachten, Dominicanen van 28, 32 en 35 jaar, zijn door de politie gearresteerd. Gezocht wordt nog naar de inzittenden van een auto die bij het incident wegreed. Wie iets heeft gezien kan bellen naar 0900 8844 of anoniem via 0800 7000.