Ambachtzorg groeit met 50%

RIDDERKERK - Ondanks het zware weer in de thuiszorgbranche, gaat het Ambachtzorg uit Ridderkerk voor de wind. Het bedrijf laat sinds de oprichting zes jaar geleden een jaarlijkse groei van maar liefst 50% zien. En dat terwijl Internos, een regionale concurrent, onlangs na faillissement op de valreep werd overgenomen. Hoe lukt het Ambachtzorg om in deze markt te blijven groeien?
Volgens Marjolein Stans van Ambachtzorg is het sleutelwoord 'verandering': "Inmiddels zien de grote concerns in dat zij moeten veranderen, maar voor een aantal komen die veranderingen te laat." Uit onvrede over de gang van zaken in de thuiszorg richtte Marjolein samen met collega Antoinette Ambachtzorg op. "In feite zijn de grote spelers gewoonweg te duur en voelen ze de druk van de zorgverzekeraars toenemen. Dus moeten ze medewerkers ontslaan en hen meer laten doen in een kortere tijd. Efficiënter werken noemen ze dat. In de praktijk staat dat synoniem voor: minder persoonlijke aandacht. Terwijl het wel anders kan!"
Marjolein en Antoinette hebben zelf de nodige ervaring als wijkverpleegkundigen. "We merkten dat mensen het niet prettig vonden om steeds andere thuiszorgmedewerkers over de vloer te krijgen. Bovendien werkten we niet met vaste schema's en tijden waardoor cliënten veel moesten wachten of soms zelf werden vergeten. Nu zorgen we ervoor dat cliënten maximaal vier vaste zorgverleners krijgen die op vaste, met de cliënt overlegbare tijden werken. "We zijn klein, hebben geen grote panden en dus is onze kostprijs laag. Dat is fijn voor de zorgverzekeraars en voor onze eigen continuïteit. Maar bovenal geeft dit ons de ruimte om onze cliënten echt te ontzorgen."