Wereldwinkel moet bekender worden

RIDDERKERK - De Wereldwinkel in Ridderkerk heeft weer een voorzitter. Jan van Hulsteijn (68) heeft afgelopen maand de vacante functie bij de ideële organisatie ingevuld. De oud-gemeentesecretaris en voormalig directeur van Woonvisie hoopt eraan bij te dragen dat er meer belangstelling voor de Wereldwinkel komt.

"We zitten in een mooi pand in het centrum, maar dat betekent ook dat we goede verkoopresultaten moeten hebben. Voor het voorbestaan in de toekomst moet de omzet echt omhoog" stelt Van Hulsteijn. De door het bestuur van de Wereldwinkel gevraagde bestuurder is ervan overtuigd dat er met de Fairtrade-producten nog veel te winnen is: "Er zijn nog heel veel mensen niet op de hoogte van wat we hier allemaal te bieden hebben."

De Wereldwinkel is volgens de voorzitter in moeilijker vaarwater gekomen omdat veel artikelen met het Fairtrade-label nu ook in supermarkten en andere winkels te vinden zijn. "Op zich is dat niet erg, want het belangrijkste is dat de producenten een eerlijke prijs voor hun werk krijgen. Nu daar bredere verkoopkanalen voor zijn moeten we als Wereldwinkel duidelijker maken dat we veel meer zijn dan koffie en wijn. We hebben voor iedere portemonnee cadeauartikelen uit alle delen van de wereld staan. De meeste Ridderkerkers hebben dat aanbod nog nooit gezien" aldus Van Hulsteijn. Naast meer publiciteit moet een ander uiterlijk de Wereldwinkel beter op de kaart zetten. De komende twee maanden krijgt de winkel aan de Schoutstraat een restyling. Er zal met voornamelijk eigen mensen gewerkt worden aan een nieuwe inrichting. Daarbij krijgt de entree een andere kleurstelling en een meer open karakter. Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door. Er wordt vooral buiten de openingsuren gewerkt.