'Burgerzaken' naast het gemeentehuis

RIDDERKERK - Met twee korte toespraken werd vorige week Grandcafé Burgerzaken naast het Ridderkerkse gemeentehuis geopend. Horecaondernemer Freek van der Valk, ook verantwoordelijk voor het Van der Valk hotel Ridderkerk, ziet veel mogelijkheden in het grandcafé en de drie zalen van Het Plein die hij nu ook exploiteert.

"Er zijn reeds verschillende activiteiten geweest en hebben al een goede samenwerking met de muziekschool, Máximacollege en Sport en Welzijn. Dat willen we met meer lokale partijen uitbouwen" aldus Van der Valk. Wethouder Henk Dokter verwacht dat er met de nieuwe invulling bereikt wordt wat de gemeente al jaren met de ruimten van Het Plein voorstaat. "Dit gebouw moet echt de functie krijgen van hét Huis van de gemeente. Dat is tot nog toe nog niet goed van de grond gekomen" stelt de wethouder. Van der Valk heeft twee kleinere zalen van Het Plein omgedoopt tot Ridderkamer en Spiegelkamer. Voor theater Het Plein is de licht- en geluidsinstallatie vernieuwd. Er werd al gebruikt van gemaakt voor een kinderkerstgala en een uitverkochte korenavond.

Meest ingrijpend zijn de veranderingen in het grandcafé, waar niets van het oorspronkelijke interieur is terug te vinden. Een van de muren is benut voor een metershoge wandschildering, waarin allerlei elementen uit de geschiedenis van Ridderkerk zijn verwerkt. Achter de bar, waar ook tafels met zitplaatsen zijn gecreëerd, dragen oude Ridderkerkse foto's bij aan de sfeer. Alle dagen van de week (behalve zondag) kan men er terecht voor koffie, lunches en diners.