Julian is internationaal succesvol met Tang So Do

RIDDERKERK - Het aantal medailles in de prijzenkast van Julian van der Vlies is inmiddels niet meer te tellen. De net 14-jarige Ridderkerker behaalt met de van origine Koreaanse vechtkunst Tang So Do de ene prijs na de andere in binnen- en buitenland. Hij heeft daarbij ook een duidelijke ambitie: wereldkampioen te worden!

Eigenlijk had Julian al een mondiale titel op zijn naam moeten hebben. Hij was er drie weken geleden voor afgereisd voor wedstrijden in Athene (Griekenland). Door onvoldoende internationale inschrijvingen werd de WK-status van dit evenement geschrapt, maar het nam niet weg dat de Ridderkerkse vechter uitstekend voor de dag kwam. Hij beloonde zijn tweede full contact wedstrijd met twee keer goud. Best bijzonder, want trainen op fysieke gevechten was er nog niet bij. "Ik vertrouw op mijn techniek. Daar oefen ik serieus op en dat werpt tot nog toe steeds zijn vruchten af" zegt hij zelfverzekerd.

Eind februari was Julian ook al succesvol bij een internationale wedstrijd, nl. in Brussel. Daar behaalde hij goud op de onderdelen sparren en breken (plankjes door trappen/stoten) en brons met hyungs (loopvormen, waarbij men het opneemt tegen een denkbeeldige tegenstander). Ook daar was het bijzonder dat hij in de prijzen viel, maar toen om een andere reden. Julian: "Ik was met mijn knie tegen een stalen paal geklapt toen ik op de fiets op weg van school naar huis door een scooter werd afgesneden. Ik ben toen zelfs met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De dokter in het ziekenhuis zei dat ik het toernooi in België en het WK in Griekenland wel kon vergeten. Dit gebeurde een dag na dat we de uitnodiging hadden aan genomen om aan het WK deel te nemen en dat was nog maar acht weken voor het WK in Griekenland en zes weken voor het internationale toernooi in België. Gelukkig herstelde mijn knie sneller dan verwacht. Hierdoor heb ik veel minder kunnen trainen voor beide toernooien dan ik eigenlijk wilde. Ik ben heel blij dat ik zulke super resultaten heb neer kunnen zetten! Mijn vader, tevens mijn coach heeft hier heel goed bij geholpen. Hij zei: Als je je benen niet kan trainen dan gaan we je armen en vooral het stoten met links maar trainen. Want goed stoten met links, als je rechts handig bent, is niet voor iedereen weggelegd. Julian: "Ik ben nu rechts- en linkshandig en zeker ook met mijn benen ".

Hoge kick

Qua lenigheid is het wel in orde bij de als natuurtalent beschouwde krijgskunstenaar. Julian meet nu 1,65 m, heeft schoenmaat 43 en weet met een zijwaartse trap al te reiken tot twee meter en vijf centimeter: "Mijn vader daagde me thuis uit om de deurpost te halen. Ik bleek al veel hoger te kunnen."

Voorjaarstoernooi

Op zaterdag 2 april heeft Julian een 'thuiswedstrijd' in Hendrik-Ido-Ambacht. Zijn school Tang So Do Mudjeok e Yong is gastheer van een voorjaarstoernooi, waar 22 trainingsscholen met meer dan 200 deelnemers zich voor hebben ingeschreven. Julian zal op deze dag in actie komen op vier onderdelen. Hij gaat zoals altijd voor goud!

Het Tang So Do toernooi wordt gehouden in de Ridderhal in Hendrik-Ido-Ambacht.