Wachten op vleermuizenonderzoek

RIDDERKERK - Vleermuizen kunnen nog roet in eten gooien voor een snelle aanleg van een nieuwe boomgaard bij de Noldijk in Rijsoord. De plannen van pachter Wim de Bruin lopen vertraging door onderzoek op grond van de flora- en faunawet. De afgelopen maand aangevraagde vergunning is opgeschort omdat er van half april tot september onderzoek moet worden gedaan naar mogelijke vleermuizenpopulatie. "En als ze er zitten hebben we een groot probleem. Dan wordt de planning op ruwe wijze verstoord" zegt De Bruin, die dit jaar nog de voorbereidende werkzaamheden hoopt uit te voeren. Dit betreft het egaliseren en draineren van het terrein en de aanpak van de windhagen. Het is de bedoeling om de rijen met elzen en populieren te kappen en dode exemplaren voor vervanging te verwijderen uit de van landschappelijke waarde geachte acacia's. "Het is van groot belang dat er weer snel werkende drainage is, want nu gaan er bomen dood door de hoge waterstand" aldus de tuinder, die de boomgaard wil vullen met kersen- of perenbomen. Kersen hebben de voorkeur, maar dan moet er wel snel een antwoord komen op de plaag van de suzuki-fruitvlieg. Dit kostte De Bruin afgelopen jaar bijna 50% van zijn oogst in Geldermalsen. De boomgaard in Rijsoord is onder zijn aandacht gekomen omdat zijn echtgenote uit Ridderkerk afkomstig is. Dat er nu vertraging wordt opgelopen door het faunaonderzoek kan de teler billijken. "Vanwege het broedseizoen mag je in deze periode toch geen bomen rooien." De planning voorziet in het planten van de fruitbomen in april/mei 2017. Het wordt later als er voor de vleermuizen alternatieven bedacht moeten worden.