Wandelen in het Donckse Bos

RIDDERKERK - Tijdens de activiteiten op 26 en 27 april bij het Dillenburgplein zijn voor € 1,-- dagkaarten te koop voor een wandeling op Koningsdag in het Donckse Bos. Tevens zijn er nieuwe wandelbrochures gemaakt met een mooi uitgetekende plattegrond van de wandelroutes en toelichting over wat men onderweg tegenkomt in het Engelse Landschapspark. Deze nieuwe boekjes kosten € 1,50.

De brochures en wandelkaarten zijn verkrijgbaar ter hoogte van Verschoor Groentespeciaalzaak & Traiteur. Eigenaar Rob Verschoor geldt als een nieuw verkooppunt voor de wandelkaarten voor het Donckse Bos. De start van de kaartverkoop wordt op vrijdag 26 april gevierd met een green screen van Het Huys ten Donck, waarmee men zich op een bijzondere manier kan laten fotograferen. Ook op Koningsdag kan men zich hier 's middags vereeuwigen.

De stopzetting van de uitgifte van nieuwe vijfjaarskaarten heeft veel vragen bij trouwe wandelaars opgeroepen. Voor een lange termijnbinding aan het park zal een nieuwe oplossing komen, maar dat moet eerst afgestemd worden met een aantal instanties. Het landschapspark is gebonden aan veel specifieke regels. Om het onderhoud van het park te kunnen waarborgen, is de huidige situatie niet houdbaar. In de overgangsperiode zijn er in ieder geval de dagkaarten beschikbaar en kan men ook meerdere tegelijk kaarten kopen en deze zelf voorzien van datum als men gaat wandelen. Er mag alleen in het Donckse Bos gewandeld worden met een geldige dagkaart. Hier wordt regelmatig op gecontroleerd.

Wandelkaarten kan men ook aanschaffen bij het natuur- en milieu educatief centrum "De Groene Draak" aan de Kanstanjelaan 27 te Ridderkerk, waar men zich ook kan inschrijven voor begeleide rondleidingen en natuur-uitjes die aangeboden worden door diverse werkgroepen van Natuurvereniging IJsselmonde.