Elke maand kan men op de koffie bij de vrijwilligers van Buurtpreventie Centrum Oost

Op de koffie bij de buurtpreventie

RIDDERKERK 0 De Buurtpreventie voor Ridderkerk-Centrum en Oost gaat maandelijks een inloopavond houden. De organisatie biedt hiermee een nieuwe contactmogelijkheid voor de wijkbewoners. "Er kunnen op een laagdrempelige manier zaken onder de aandacht gebracht worden. Ook hopen we dat dit de drempel voor nieuwe vrijwilligers verlaagt" zegt voorzitter Sabina Noordegraaf.

De buurtpreventie voor het centrumgebied en Ridderkerk-Oost bestaat inmiddels vijf jaar. De mannen en vrouwen met de opvallende gele hesjes gaan elke week twee avonden en een keer overdag door de wijk. "Er wordt steeds met tweetallen gelopen en ons streven is om steeds vier mensen op straat te hebben. We hebben immers een groot gebied" stelt coördinator ????????. De kern van de buurtpreventie bestaat nu uit ruim twintig personen. Om leuk te kunnen rouleren moeten er wat mensen bij. "Wie het liever op de fiets doet is ook welkom, want we hebben twee fietsen" klinkt het uitnodigend. Volgens oprichter Arie-Piet Noordegraaf moet er nog vaak uitgelegd worden waar de buurtpreventie voor staat: "We zijn zeker geen politie. Wat wij doen is signaleren. We geven zaken door aan de politie als we iets niet vertrouwen, maar we doen ook meldingen aan de gemeente over bijvoorbeeld verzakte tegels of niet brandende straatverlichting." Voor zulke zaken hoopt de buurtpreventie ook op medewerking van bewoners die dagelijks hun hond uitlaten. "Die hebben vaak hun vaste rondje en zien dus veel eerder wanneer iets niet in de haak is." Op vrijdag 29 april is de eerste inloopavond in "Het Oogpunt", de uitvalsbasis op de eerste verdieping van de Vondeltoren aan de Jan Luykenstraat 1a (nabij de hoek met de Vondellaan). De koffie staat voor iedereen klaar vanaf 20.00 uur. Voor meer informatie: www.bpco.nl.