Vier koninklijke onderscheidingen in Ridderkerk

RIDDERKERK - Vier inwoners van Ridderkerk zijn dinsdagmorgen koninklijk onderscheiden. Een dag voor Koningsdag mocht burgemeester Anny Atta medailles opspelden bij mevrouw N. Groenenboom-van der Wilt en de heren W. Belder, P. van Hal en A. van der Linden. Alle vier zijn benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Naussau.

De gedecoreerden hebben zich volgens de burgemeester op veel terreinen verdienstelijk gemaakt.

Nel Groenenboom (71) deed dat sinds 1984 als vrijwilligster bij de Stichting Oud Ridderkerk, waarvan ze twintig jaar bestuurslid is. In de Oudheidkamer leidde ze bezoekers rond, deed ze baliediensten en zette ze educatieve projecten op. Onder haar leiding is de werkgroep Educatie ontstaan die voornamelijk uit oud-leerkrachten bestaat. Sinds de oprichting in 1987 is mevrouw Groenenboom lid van het SER-koor. Ze vervulde ook jarenlang bestuursfuncties en werd in 2007 benoemd tot erelid van deze vereniging. Tussen alle bedrijven door collecteerde ze ook nog voor het Rode Kruis en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Willem Belder (73) was en is actief voor de EHBO-vereniging in Rijsoord sinds 1960. Daarnaast is hij actief en betroffen bij de Gereformeerde Kerk Rijsoord (sinds 1978), woningbouwvereniging Vereniging tot Verbetering der Volkshuisvesting Rijsoord (sinds 2002) en het Wijkoverleg Rijsoord en het WijkIdeeTeam. Tevens is hij een toegewijde vrijwilliger die vanuit de liefde voor tuinen de kinderen van zowel OBS De Piramide als CBS De Klimop begeleidt bij het werken in de (moes)tuin.

Peter van Hal (55) kreeg de onderscheiding onder meer voor zijn werk als ouderling-kerkrentmeester bij de Hervormde Gemeente van Rijsoord (sinds 2002), zijn activiteiten voor de fancy fair "Kom over de brug" ten bate van de zending en instandhouding van het kerkgebouw, zijn vrijwilligerswerk voor de EHBO-vereniging Rijsoord (sinds 1994) en – al veertig jaar - voor muziekvereniging Sursum Corda. De heer Van Hal verrichtte veel werk voor het behoud van het kerkgebouw, dat een Rijksmonument is. Hij is als geen ander op de hoogte van de regelgeving en subsidievoorwaarden op dit terrein. Bij Sursum Corsa is hij ook lid van de blaaskapel "De Kraaiebloazers" . In december speelt hij voor Hoofdpiet bij de ontvangst van Sinterklaas.

André van der Linden André (56) ontving de onderscheiding vanwege zijn vrijwilligerswerk voor Stichting Help Eens Een Handje. Die stichting is al sinds de jaren zeventig een begrip in Ridderkerk, dankzij vele mooie initiatieven voor mensen en instellingen die wel een financiële opsteker kunnen gebruiken. Verder is hij als ondernemer lid van het Ondernemersplatform. Sinds 1985 is hij vrijwilliger ook een vaste kracht voor de Ridderkerkse brandweer.