Kunstwerk voor Ipskamp Electro Techniek

RIDDERKERK - Begin april heeft de bedrijfsoverdracht van de Firma Ipskamp Electro Techniek plaatsgevonden en heeft de oprichter Hans Ipskamp plaatsgemaakt voor zijn zoon Martijn. Voor deze gelegenheid werd de Ridderkerkse kunstenaar Bram de Winter gevraagd een passend kunstwerk te maken. Afgelopen vrijdag is dit werk aan de huidige eigenaar overhandigd. De kunstenaar stopte veel symboliek in de verschillende onderdelen van zijn kunstig gevormde "vitrinekast" . Als eerste valt de gloeilamp op die aan de achterzijde aangelicht wordt door een LED. De verlichting in de jaren tachtig ( de oprichtingsjaren van Ipskamp Electro Techniek) en heden is hiermee verbeeld. Verder is er een kopie van het kunstwerkje dat Hans gekregen heeft bij de start van zijn bedrijf aan de rechterzijde te vinden, terwijl de foto van de nieuwe eigenaar prominent links in beeld is. Onder en naast deze prenten zijn er printplaten te zien, één met de schakelingen uit de jaren 80 en de andere met de microprocessoren van vandaag. Een 'gouden' stopcontact refereert naar het inkomen dat de firma te danken heeft aan het fenomeen "electriciteit". Bovenaan heeft een met olieverf geschilderde muis zojuist de blauwe draad doorgeknaagd, maar de zwarte schakeldraad is nog intact. Hans zal namelijk de komende tijd nog regelmatig in het bedrijf te vinden zijn om zijn zoon met raad en daad terzijde te staan. Bram gaf het kunstwerk de titel "Electro Folly". In vroegere jaren waren stenen folly's vooral te vinden op de landgoederen van de adel, zo staat er ook één in de tuin van het Huis ten Donck. Een folly lijkt iets voor te stellen maar is vooral bedoeld als verfraaiing. Deze kast lijkt ook een elektrisch hoogstandje maar is alleen bedoeld om naar te kijken.