Lege straten

Youri Haasdijk is 18 jaar, woont in Ridderkerk en studeert journalistiek. Deze week kijkt hij vooruit: zijn kinderen mogen geen smartphone totdat ze hem zelf kunnen betalen.

Ik fietste laatst met het lekkere weer door Ridderkerk en er viel me iets op. Het was leeg op straat. Speeltuinen waren uitgestorven en op de voetbalveldjes zaten enkel wat vogels. Waar zijn alle kinderen die je vroeger wel zag?

'Vroeger' vind ik trouwens een verkeerd woord, want dan is het net of ik al heel oud ben.

'Vroeger' betekent hier voor mij zo'n 10 jaar geleden. Het kan aan mij liggen, maar ik heb het gevoel dat het de laatste tijd stiller is dan toen. Wat ik me van die tijd nog kan herinneren is dat we soms dagen op straat liepen. En wat we dan deden verschilde ook weer per dag. De ene keer was het voetballen en de andere keer bouwden we ergens een hut. Grote groepen kinderen liepen dan door Ridderkerk.

Minder buiten

Dat is nu verleden tijd, lijkt het. Maar ik ben niet de enige die het opvalt. Uit een Engels onderzoek van The Guardian blijkt dat driekwart van de kinderen in Engeland minder vaak buitenkomt dan gevangenen. Een vijfde deel van de kinderen komt zelfs op een gemiddelde dag helemaal niet buiten.

Overuren

Ik kan eigenlijk maar één oorzaak verzinnen: de opkomst van de mobiele technologie. Kinderen van 10 jaar lopen tegenwoordig al rond met een smartphone en een Instagram-account.

Sterker nog: een kwart van de achtjarigen in Nederland heeft al een telefoon. Ze maken overdag overuren op Facebook en op YouTube, waarop ze dagelijks video's van hun favoriete YouTube-kanalen bekijken.

Het eerste wat ik denk is dan: wat moet een basisschoolkind met een smartphone? Redenen zijn vaak om kinderen naar huis te laten bellen als er iets aan de hand is of omdat vriendjes en vriendinnetjes er ook een hebben.

Maar een smartphone is meer dan alleen bellen of sms'en...

Vrijgelaten

Aan de andere kant ook denkend aan mijn eerste mobieltje en mijn Hyves-account: wat moest ík daar eigenlijk mee? Mijn generatie en de huidige generatie kinderen is door de ouders erg vrijgelaten in het digitale tijdperk.
Dit wordt vaak gezien als een nadeel, maar misschien is het juist meer als een voordeel. Want als ik dan een jong ventje met een iPhone zie lopen denk ik alleen maar: mijn kind mag dat later niet.

Geen telefoon totdat ze er zelf een kunnen betalen.

Verslavend

Puur omdat ik zelf de donkere kanten van de nieuwe technologie waarneem. Mensen zoals ik, geboren tussen 1990 en 2000, zijn opgegroeid tijdens de opkomst van de mobiele technologie. Wij weten bijvoorbeeld dat chatten of digitaal spelletjes spelen erg verslavend kan zijn en wij zullen later onze kinderen hierdoor waarschijnlijk minder vrijlaten dan onze ouders dat bij ons deden.

Leeftijdsgrens

Ook Facebook heeft al acties ondernomen. De leeftijdsgrens voor een Facebookaccount is gestegen naar dertien jaar. Toch blijkt uit een reportage van Amerikaanse consumentenbureaus dat er van de zeshonderd miljoen Facebookgebruikers er zo'n zeven en een half miljoen jonger dan dertien jaar zijn.

Tekenend voor deze tijd.
Maar met de nieuwe generatie ouders die eraan komt voorspel ik dat over een jaar of vijf á tien de straten in Ridderkerk weer wat voller zijn.