Wereldwinkel wordt Fairtrade Cadeauwinkel

RIDDERKERK - Donderdag is de nieuwe Wereldwinkel heropend. Voorzitter Jan van Hulsteijn: "Ons nieuwe gezicht, zowel binnen als buiten, wil uitstralen dat we een moderne "Fairtrade Cadeauwinkel" geworden zijn." "Bij ons kunnen de mensen bijzondere producten uit de hele wereld kopen. Dat zijn altijd eerlijke producten met een bijzonder verhaal en vaak ook een bijzondere betekenis".
Daar speelt de Wereldwinkel nu maximaal op in door het creëren van beleefmomenten. Dat zijn goed herkenbare plaatsen waar bijzondere symboolgeschenken bij elkaar staan. met cadeaus die passen bij de verschillende momenten in het leven: "Zwangerschap en Baby", "Geluk", "Liefde" en "Herinneringen"

Ook in supermarkt
Zo'n 30 jaar geleden begonnen pioniers uit een aantal kerken in Ridderkerk zich in te zetten voor arme boeren in ontwikkelingslanden. Dat was het begin van de Wereldwinkel, waar de eerlijke Max Havelaar koffie, thee en rietsuiker werd verkocht naast ook wat kunstnijverheidsartikelen. Er werd zo aan de boeren en producenten een rechtvaardige prijs betaald. "Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de Wereldwinkels het op dit moment financieel moeilijk hebben vanwege hun eigen succes" zegt Wim Onderdelinden, adviseur van de Wereldwinkel Ridderkerk. "Je kan nu de fairtrade food artikelen ook in de supermarkten kopen. Daarmee onderscheidt de Wereldwinkel zich niet echt meer. De laatste jaren is mede hierom ons non-food assortiment steeds belangrijker geworden".

Nieuwe uitstraling
Ook landelijk is het gezicht van de meeste wereldwinkels daarom aan het veranderen is. Er is een nieuw logo, er wordt met lichtere kleuren gewerkt en het assortiment is anders. "We willen vooral uitstralen dat we een winkel voor elke leeftijdsgroep zijn" verklaart Jan Luijendijk, eveneens adviseur van de WW Ridderkerk. "We zijn al bijna een jaar met elkaar bezig om na te denken hoe we onze Wereldwinkel een jonger en frisser imago kunnen geven. Toen duidelijk werd dat we als Ridderkerk dit jaar Fairtrade gemeente zou worden hebben we de restyling van de winkel zodanig gepland dat we op vandaag ook ons nieuwe gezicht te kunnen tonen."

Veel steun van sponsors
De refresh is een flinke operatie voor geweest die met veel vrijwilligers is uitgevoerd. Luijendijk is onder indruk van de steun en medewerking die de winkel heeft gekregen van het Ridderkerkse bedrijfsleven. Men ontving steun in advies, geld en natura van Timmerfabriek De Kievit, Gamma Ridderkerk, Woonvisie, Nima Installatietechniek, Rento Reclame en Schinkelshoek Communicatie. Ook Timmerbedrijf Pors uit Hendrik Ido Ambacht hielp met de vele platen die de winkel nu een modern aanzien geven. En zonder de financiële steun van de Ridderkerkse Johannes Stichting was de transformatie van de winkel niet mogelijk geweest. "Maar we zijn er nog lang niet. "Er zal nog een flink aantal andere zaken moeten worden verbeterd. Gelukkig worden we in dat traject zowel financieel als met goede adviezen gesteund door het Coöperatiefonds van de Rabobank" aldus Luijendijk.

Deze week speciale acties
Deze vrijdag en zaterdag houdt de Wereldwinkel "open huis" en nodigt zij alle Ridderkerkers uit. In de winkel aan de Schoutstraat staan de fairtrade koffie en thee staan voor iedereen klaar. Ter aanmoediging en introductie wordt op de non-food producten 20% korting gegeven en krijgt iedere klant een (h)eerlijk reepje Tonychocolonely mee naar huis.

Vrijwilligers nodig
De Wereldwinkel draait volledig op vrijwilligers. De pioniers uit het verleden zijn inmiddels wel 30 jaar ouder geworden. Luijendijk: "Met alle veranderingen richting "Wereldwinkel 2.0" hebben we grote behoefte aan nieuwe instroom van jongere vrijwilligers die van lieverlee het stokje van de oudere gaan overnemen. Zij krijgen dan ook zeker de ruimte om hun eigen ideeën in te brengen". Vrijwilligers zijn ook nodig voor het bijhouden van de website en de Wereldwinkel kunnen promoten op Facebook en andere sociale media. Voor meer informatie: www.ridderkerk.wereldwinkel.nl.