Een haven in het klein met modellen van Scheeps-Modelbouw Vereniging Ridderkerk

Modelbouwers vieren veertigjarig bestaan

RIDDERKERK - De Scheeps-Modelbouw Vereniging Ridderkerk (SMVR) viert op zaterdag 4 juni het 40-jarig bestaan met een tentoonstelling in WVC Bolnes. Leden van de opgericht 16 maart 1976 opgerichte modelbouwclub vullen de tentoonstellingsruimte aan de Noordstraat 255a met ± 100 modellen, die van 10.00 tot 17.00 uur te bewonderen. De toegang is gratis. Wethouder Henk Dokter zal de jubileumtentoonstelling om 10.00 uur officieel openen.
De Ridderkerkse modelvereniging heeft al jaar en dag rond de 75 leden uit de regio, die elke dinsdagavond in de even weken bij elkaar komen in het clublokaal aan de J.S. Bachstraat. De leden kunnen verdeeld worden in twee groepen, nl. varende en niet-varende leden. Voor het varen met motorboten is het water aan de Rijnsingel in Bolnes al jaren de vaste 'thuis-haven'. Hier wordt in de periode april t/m september elke zondag gevaren van 10.00 tot 12.00 uur. Zes maal per seizoen vinden hier ook onderlinge wedstrijden plaats, het zgn. parcoursvaren. Voor de zeilers binnen de vereniging is het vaarwater aan de Rijnsingel te klein, daarom is voor hen uitgeweken naar het de Waal in Rijsoord. Hier wordt in het seizoen bij het surf-gedeelte zes keer per jaar gezeild op zaterdag van 10.00 tot 12.30 uur.

Demonstraties
Naast het varen binnen de vereniging worden er verschillende keren per jaar ook demonstraties verzorgd tijdens allerlei manifestaties, zoals de Nautische Dagen in Numansdorp, Maritiem in Willemstad, enz. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een eigen bassin van 10 x 7 meter met een inhoud van 25 m³. Ook wordt deelgenomen aan Modelbouwbeurzen, zoals b.v. in Goes.
De niet-varende leden houden zich o.a. bezig met de bouw van historische houten modellen aan de hand van beschikbare tekeningen en andere informatie, zoals b.v. via het Internet. De resultaten hiervan zijn bijzonder fraaie gedetailleerde schepen. Binnen de SMVR zijn er ook nog leden, die zich voornamelijk bezig houden met het bouwen van papieren of plastic modellen.

Diversiteit
De veelzijdigheid van de vereniging is bij de tentoonstelling te zien. Er worden modellen opgesteld met een grote diversiteit. Naast de op schaal nagebouwde zeilboten, sleepboten, kranen is een stand waar men kan zien hoe een papieren model gemaakt wordt. Ook zal er met verschillende kranen een demonstratie gegeven worden in het laden en lossen van vrachtschepen. Voor wie er ook aan wil beginnen zijn er twee verkoopstands van Proxxon en Modelbouw Shop Nederland.
Er is die dag voldoende informatie over de vereniging te verkrijgen en kan men onder het genot van een kopje koffie nog kijken naar bewegende beelden van de vereniging. Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de vereniging: www.smvr.nl. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door vele sponsors, welke te vinden zijn op de verenigingswebsite.