Onder leiding van Marcel Geraeds speelde Ridderkerks Symfonie Orkest in de Opstandingskerk

Orkest boeit met 'absolute muziek'

De avond begon in de sfeervolle Opstandingskerk al veel belovend met de inleiding op het programma door concertmeester Patricia Kalkman. De complexe beïnvloeding van grote componisten op elkaars werk en de term 'absolute muziek' werden door middel van beeld en geluidsfragmenten aan belangstellenden uitgelegd. In het welkomstwoord van wethouder Marten Japenga noemde hij het Symfonieorkest met recht een parel en gaf hij aan dat hij samen met het orkest wil werken aan een duurzame toekomst. Voor de pauze kwam uit de titel van het concert 'Water' aan bod. De 'ouverture Meeresstille und gluckliche Fahrt' van F. Mendelssohn werd gevolgd door de altijd indrukwekkende en ontroerend goed gespeelde ' Suite Het Zwanenmeer' van P.I. Tchaikovsky. De harpsolo boeide, verbond en hield de spanning vast. De solo van de hobo toonde lef en toonde veel muzikaliteit. Na de pauze ging het verder op het thema 'Mist' met de Symfonie No. 1 in G Mineur, Op. 13 van P.I. Tchaikovsky. Het orkest voerde het publiek mee op de muzikale tocht van kabbelend naar groot en bombastisch en weer terug naar verfijnd en rustig. Opnieuw een geslaagd concert van het Ridderkerks Symfonieorkest die onder leiding van de Marcel Geraeds toont ook moeilijke muziekstukken niet uit de weg te gaan.

Paul Balsters