Onderzoek naar Lancaster gaat verder

RIDDERKERK - De kans bestaat dat de komende dagen in Rijsoord nog meer delen van de in 1943 naast de Rijksstraatweg neergestorte Lancaster-bommenwerper worden gevonden. Onlangs kwamen bij een verkennend onderzoek onder toezicht van de Koninklijke Luchtmacht een motordeel en een propellerblad tevoorschijn.

Het onderzoek wordt uitgevoerd in verband met de aanleg van de onderdoorgang Rijksstraatweg en daaraan voorafgaande verlegging van een gasleiding. De nieuwe onderdoorgang verbindt de Voorweg met de Handelsweg en Verenambachtseweg. Het onderzoek was gericht op het zo precies mogelijk in kaart brengen van de locatie waar de resten van de Lancaster liggen. De gasleiding wordt verlegd naar een nieuw tracé. Dat wordt vooruitlopend gedaan op de aanleg van de onderdoorgang en de leiding verstoort de metingen in het onderzoek naar de Lancaster. Bij het onderzoek zijn op een andere plek dan verwacht al resten van het vliegtuig aangetroffen. Eerder werden verschillende delen van het vliegtuig aangetroffen in de grond van Veren Ambacht. Bij het recente graafwerk zijn ook brokstukken gevonden aan de andere kant van de Rijksstraatweg.

Het onderzoek vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de Stafofficier Vliegtuigberging van de Koninklijke Luchtmacht. Hoewel de Duitsers destijds een aantal bemanningsleden hebben begraven op de Rotterdamse begraafplaats Crooswijk, wordt het niet uitgesloten dat er ook nog stoffelijke resten van de bemanningsleden worden gevonden.

De Lancaster was op de terugweg naar Engeland na een bombardement op Keulen, toen het op 29 juni 1943 door de Duitsers uit de lucht werd geschoten. De aanwezigheid van bommen in de Rijsoordse bodem is niet erg waarschijnlijk. Een ooggetuiggeverslag van het enige overlevende bemanningslid en verslagen van de vluchtleiding wijzen ook in die richting.

Monument
Om het onderzoek goed en volledig te kunnen uitvoeren, wordt het Lancaster-monument tijdelijk verplaatst. Het in een groene koepel geplaatste monument ter nagedachtenis aan de bemanningsleden is in 2002 onthuld, in aanwezigheid van 150 Engelse Market Garden veteranen, vertegenwoordigers van de Canadese Ambassade, The Royal British Legion, de Koninklijke Luchtmacht en de burgemeesters van Ridderkerk en Barendrecht. Van de zeven bemanningsleden overleefde er één de crash. Ronald G. Storr wist zwaargewond met zijn parachute het toestel te verlaten. Hij werd door de Duitsers gevangen genomen en keerde na de oorlog terug naar Engeland.

Het is overigens niet de enige Lancaster die tijden WO2 in Ridderkerk is neergestort. Op 2 maart 1943 crashte hier een Lancaster van het 50ste Squadron, die na een bombardement op Berlijn op de terugweg was naar Engeland. Het toestel met zeven inzittenden werd door een Duitse nachtjager beschoten, waarna het neerstortte op een stuk bouwland in Oud-Reijerwaard. Ook deze slachtoffers zijn begraven op Crooswijk. Een monument voor deze gevallenen is (nog) niet opgericht.