Wienen hamert op de feiten over vluchtelingen

RIDDERKERK - Oud-wethouder Jos Wienen had een aandachtig gehoor met zijn lezing over de vluchtelingenproblematiek bij het CDA in Ridderkerk. De huidige burgemeester van Katwijk is voorzitter van de asielcommissie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en ervaart dat alles in deze dossiers onder een vergrootglas ligt: "Overal is de neiging tot verzet."
Volgens de voormalig wethouder zijn zulke reacties er altijd geweest. Hij roept in herinnering dat Ridderkerk tijdelijk een asielboot had. "Toen we het verzoek kregen om die boot een paar maanden bij de failliete Boelewerf te hebben, waren er ook veel negatieve reacties. Dat was volgens de wijkbewoners gevaarlijk en onverantwoord. Nadat die er eenmaal lag was het verzet weg en toen de boot weer weg moest vonden veel mensen het juist weer jammer" blikt de gemeentebestuurder terug. Wienen stelt wel vast dat de protesten nu anders worden aangejaagd. Vooral via Facebook delen mensen hun gram en proberen ze samen sterker te staan. "Volstrekt legitiem, maar vaak is wel alle nuance weg. De grootste onzin wordt voor waar verkocht. Het enige wat je daar als overheid tegenover kunt stellen zijn de feiten. Met die informatie en een goed gesprek hierover groeit vaak het begrip" is zijn ervaring.

Weinig incidenten
Met twee AZC's vlak bij elkaar kregen 1200 asielzoekers onderdak in zijn gemeente. "Om dit beheersbaar te maken was afgesproken om elk incident te bespreken. Daar zouden we elke week voor bij elkaar komen. Klachten waren er alleen dat er soms op een fietspad gelopen werd. De frequentie van die vergaderingen ging al snel naar een maand en vervolgens per kwartaal" vertelt Wienen. De burgemeester kan dit ook staven met politiecijfers. Over een heel jaar waren er in zijn gemeente 114 politieoptredens waarbij asielzoekers betrokken waren. Daarbij waren 35 incidenten met een ernstiger karakter, zoals winkeldiefstal, geweldpleging en openbare dronkenschap. Geen enkele zedenzaak. En wie denkt dat die 114 veel is. Voor heel Katwijk waren er 1760 incidenten."
Wienen erkent dat de actuele vluchtelingenstroom dramatisch is. En jaar geleden was de instroom voor Nederland 25.000 en dat groeide eind vorig jaar naar 50.000. "Wereldwijd zijn 60 miljoen mensen op de vlucht en wat we hier opvangen is nog een 1 promille. Per hoofd van de bevolking heeft Zweden vijf keer zoveel opgenomen. Ook als Westerse landen hebben we geen keus: we moeten deze mensen helpen." In de discussies over asielzoekers wordt door tegenstanders vaak geroepen dat dit ten koste gaat van de ouderenzorg en andere voorzieningen. Wienen benadrukt dat dit los staat van de bezuinigingen die het Rijk om andere redenen heeft doorgevoerd. "De extra kosten voor huisvesting van asielzoekers komen uit het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Het is dus niet ten koste van onze eigen portemonnee. Er gaat alleen minder geld naar de derde wereld."