Strandfeest

Youri Haasdijk is 18 jaar, studeert journalistiek en droomt van een strandfeest in Ridderkerk

De langste regenbui in 20 jaar. Maandag mochten we ervan genieten. Waar mensen in andere plaatsen in Nederland met zo'n regenbui met surfplanken achter de auto hangen, zitten wij in Ridderkerk allemaal binnen. Waarschijnlijk omdat Ridderkerk het goed geregeld heeft met de straatwaterafvoer. Natuurlijk moeten we dit waarderen, maar zou het niet leuk zijn om een keer in je eigen straat te varen?

Gelukkig zijn er meer mogelijkheden in Ridderkerk om te varen, zwemmen en surfen. En dan bedoel ik niet als het geregend heeft, maar als de zon schijnt en het rond de 30 graden is. Want die tijd zit er weer aan te komen. Sterker nog, afgelopen woensdagnacht is de zomer 'officieel' ingegaan. Er is voorspeld dat dit weleens een hele warme editie kan worden. Er zal dus weer volop van het water genoten worden.

Surfbocht

De Waal vind ik zelf de beste zwemplek in Ridderkerk. Liggen in de 'surfbocht' met muziek, met je handdoek op een steiger met ijskoude Radler of je kent iemand met een boot (of je hebt er zelf een), wat altijd handig is, waarmee je de hele dag over de Waal kunt dobberen. Af en toe een duik in het altijd lekkere en niet te koude water van deze rivier.

Gelukkig merk je niet meer dat hier vroeger de riolering op uitkwam en er overal ontlasting in het water dreef. Het water is tegenwoordig goedgekeurd als zwemwater en daar wordt volop gebruik van gemaakt. Mensen, vooral jongeren, uit heel Ridderkerk komen op zomerse dagen naar de Waal.

'Naast de Waalgangers heb je ook nog de Fakkelgangers'

Je kunt geen steiger of stukje gras verzinnen wat dan niet bezet is. Mensen op luchtbedden, auto's met muziek langs het water geparkeerd, boten die net wat zachter varen als er een politieboot voorbij komt, de geur van barbecues en natuurlijk de slome Theetuinbootjes. Waalgangers weten wat ik bedoel.

Naast de Waalgangers heb je trouwens ook nog de Fakkelgangers: mensen die lekker de drukte opzoeken en willen zwemmen in een zwembad waar je een plekje moet zoeken in het water.

Ik vind het maar niks. Ik zwem toch liever in open water, zoals in de zee, een meer of een rivier. Je hebt veel meer de ruimte, kan rustig je eigen gang gaan en je kan het zo vroeg of laat maken als je wilt.

Dit heb ik van jongs af aan al. Toen ik in groep 8 zat ging ik bijvoorbeeld vaak zwemmen in het Surfmeertje in het Oosterpark of bij het meertje aan de Industrieweg bij Donkersloot.

Dat laatste was de laatste tijd ontoegankelijk in verband met blauwalgen, maar is korte tijd geleden weer goedgekeurd.

Strandje

Ook het strandje aan rivier de Noord, waar nu een nieuw recreatiepark wordt aangelegd, wordt vernieuwd en toegankelijk gemaakt. Dit recreatiegebied, de Crezéepolder, zal de komende zomers wellicht nóg mooier maken. Het strandje, dat nu wel erg klein is, zou in mijn ogen wel wat groter gemaakt kunnen worden.

Het liefst met een strandtent, beachclub en een volleybalveld. En af en toe eens een groot strandfeest.

Helaas zal dit waarschijnlijk niet gerealiseerd worden, wat toch wel jammer is. Het zou immers nooit voor overlast kunnen zorgen, omdat er geen huizen in de buurt staan. Het zou een ideale plek zijn voor de jeugd. Een strandfeest in Ridderkerk, dat zou toch prachtig zijn?

Ideeën of opmerkingen voor Youri? Mail naar redactiecombinatie@baruitgeverij.nl