Tea Crezée werf vrijwilligers voor hospice De Reiger dat bijna gereed is

Vrijwilligers maken hospice mogelijk

Begin juli opent in Barendrecht het hospice De Reiziger. Een voormalige boerderij aan de Voordijk is grondig verbouwd om alle faciliteiten te bieden rond zes kamers, waar mensen de laatste levensfase in kunnen gaan. Het unieke van dit "bijna thuis" huis is dat het bijna volledig op schouders van vrijwilligers rust.
"Alleen de verpleegkundigen, die zorgen voor 24-uurs bezetting, staan op de loonlijst" vertelt Tea Crezée, die als vrijwilligster ook optreedt als coördinator voor de helpende handen die het hospice nodig heeft. Tot de verbazing van de Ridderkerkse zijn het tot nog toe voornamelijk mensen uit Barendrecht die zich hiervoor hebben aangemeld: "Van de zestig mensen die nu beschikbaar zijn komen er slechts twee uit Ridderkerk. Dat moeten er veel meer worden, want De Reiziger is niet alleen voor Barendrecht opgezet. Het is ook een hospice voor Ridderkerkers. Onze huisartsen zijn hiervan op de hoogte en zullen hun patiënten ook in Barendrecht bezoeken."
Vrijwilligers zijn nodig voor onder meer voor het bereiden van maaltijden, tuinonderhoud en schoonmaakwerkzaamheden. "Je kunt hier ook een rol hebben zonder dat je in contact komt met de gasten die terminaal zijn. Wie daar wel open voor staat wordt op dit werk voorbereid met een training. Verpleegkundige handelingen zal men niet hoeven te doen, maar men kan wel in de verzorging en aandacht veel betekenen. Dat kan door het voeren van gesprekken of alleen maar rustig bij iemand aan bed zitten, want niet iedereen heeft familie" stelt Tea Crezée. Van de vrijwilligers wordt verwacht dat ze minimaal vier uur per week beschikbaar zijn.Voor meer informatie kan men contact opnemen via: secretariaat@calltheoffice.nl.