Grote Berenklauwen in het Reijerpark

RIDDERKERK - Een plant die zijn naam eer aan doet is de Reuzen berenklauw. Het is een reusachtige plant met grote bloemenschermen van soms 4 meter hoogte en een stengel van soms 10 cm dikte en met enorme bladeren. Dit is de Reuzen Berenklauw of Perzische berenklauw (Heracleum mantegazzium).

Zij is bij ons niet inheems maar als sierplant in ingevoerd en later verwilderd. Fietsend van het Reijerpark naar Bolnes zag ik afgelopen week een grote groep prachtig bloeiende berenklauwen staan. Een plant die indruk maakt en zich gemakkelijk uitzaait. Daarom is het raadzaam om de bloemkop na de bloei te verwijderen. Maar pas op: Het sap van de berenklauw flinke blaren kan veroorzaken. De huid wordt door inwerking van het sap erg gevoelig en in de zon zal men zeer snel verbranden. Om deze reden wordt de plant in het Ridderkerkse plantsoen bestreden. Kinderen zouden er onder kunnen kruipen en door het plantensap behoorlijk kunnen verbranden. De eerste klachten zijn al binnen gekomen.
Er is ook een inheemse soort; de Kleine Berenklauw (Heracleum sphondylium), half zo groot als de Reuze Berenklauw. Deze algemeen voorkomende schermbloemige soort kunnen we nu bloeiend aantreffen in o.a. wegbermen. De vlakke, witte bloemschotels bieden een uitnodigende landingsplaats voor tal van insecten. Deze plant levert veel minder klachten op.
Berenklauwen worden in de zomer nogal eens aangetast door kleine rupsen. Eerst in de bloemen en daarna in de stengel waar zij zich te goed doen aan de bekleding van de binnenkant hiervan. Bij overlangs doorsnijden kan men de rupsen zien. In september vliegen de bruine vlindertjes uit. (Depresaria pastinacella)
Vroeger werden de planten verzameld als varkensvoer. Jonge spruiten zijn lekker om te eten. Ze lijken een beetje op asperges. Ook hier is een waarschuwing op zijn plaats: er bestaat gevaar dat ze worden verward met andere schermbloemigen die zwaar giftig zijn. Daarom haal uw groente bij de groenteboer, de bloemen bij de bloemist en geniet van de planten die groeien in de natuur.

Groene agenda
Woensdag 6 juli: Natuurspreekuur in het NME Centrum. Stel uw vraag aan deskundigen tussen 13.00 en 16.00 uur.
Woensdag 6 juli: Excursie plantenwerkgroep; op zoek naar stadsnatuur in Ridderkerk. Vertrek 9.00 uur vanaf het parkeerterrein bij winkelcentrum de Ridderhof (gratis parkeren deel naast de begraafplaats). Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij Reiny Bouwer: 0180-417874
Reinbouwer@hetnet.nl.