Orkest van de luchtmacht maakt indruk

RIDDERKERK - Het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht maakte zaterdagmiddag indruk op het Koningsplein in Ridderkerk. Waarschijnlijk heeft hier nog nooit een strakker geluid van koperblazers geklonken! Bijna vijfhonderd belangstellenden hadden er wel oren naar. Maar gaandeweg druppelde wel publiek weg omdat het maar niet droog wilde worden.
De regen was spelbreker bij dit hoogtepunt van de jaarlijkse veteranendag. Dirigent Jasper Staps probeerde er de moed in te houden. Hij meldde dat Buienradar beloofde dat het maar een kwartiertje zou duren. In plaats daarvan begon het veel harder te regenen. De prestaties op het enorme podium leden er niet onder. Het orkest trok bij momenten alle registers open en maakte er een feestje van met veel bekende nummers. Wel bijna altijd met ´een twist´, zoals bijvoorbeeld de Bolero van Ravel in de bewerking van Frank Zappa. Er werden ook veel hits gezongen. Met William Kersten kon het orkest uitpakken met When I ruled the world van Coldplay en I don't want to miss a thing van Aerosmith. Zangeres Irma van Pamelen kwam op het podium niet uit haar jas, maar ging wel uit haar dak met No place I rather be van Clean Bandit. De meeste indruk maakte This is what is feels like met daarbij actiebeelden van de luchtmacht. De Ridderkerkse zanger Guus Bok mocht als speciale gast Iedereen is van de wereld zingen. Hij was terecht enthousiast over het arrangement van majoor Staps. Droog was het pas aan het eind. Bij de toegift met kwamen de mensen onder de paraplu's en parasols vandaan om mee te bewegen op een swingend Uptown Funk.