Sabina Rollema, Heleen van den Berg en Jeanne Twilt geloven in de fusie

Slagvaardig voor bredere doelgroep

RIDDERKERK - Karaat Ridderkerk gaat per 1 juli officieel samen met Sport en Welzijn. Daarmee komt na bijna veertig jaar een einde aan een zelfstandige welzijnsorganisatie voor Ridderkerkse ouderen en mantelzorg. "Het is een stap om zo'n fusie te willen, maar het is zeker een verstandig besluit" zegt directeur Sabina Rollema.
Karaat (de voortzetting van Stichting Welzijn Ouderen Ridderkerk (SWOR) en voorheen Stichting Bejaardenzorg Ridderkerk) was al eerder in beeld om op te gaan in een bredere welzijnsorganisatie. Plannen hiervoor ketsten tot twee keer toe in een vroeg stadium af. "Er was geen voedingsbodem voor omdat het niet uit onszelf kwam. Het werd van bovenaf door politiek en bestuur opgelegd. Nu hebben we zelf de lijnen uit kunnen zetten en naar een organisatievorm kunnen zoeken die bij ons past" stelt Rollema. De directeur en het Karaatbestuur onderkennen het belang van een sterkere organisatie. Sport en Welzijn werd hiervoor als geschikte partner gevonden. "Dit biedt ons de meeste kans om de dingen te blijven doen die we nu doen. Onze grootste kracht is ons enorme vrijwilligersapparaat, maar als kleine organisatie zijn we wel kwetsbaar bijvoorbeeld als het gaat om inkoop traject. We kunnen nu slagvaardiger zijn voor een bredere doelgroep" aldus voorzitter Heleen van den Berg, die met Karaatpenningmeester Wim Onderdelinden toetreedt tot de Raad van Toezicht van Sport en Welzijn. De naam van Karaat gaat niet verloren. In de nieuwe organisatie blijven Karaat Comfort voor de service- en gemaksdiensten en Karaat Mantelzorg als merknamen voortbestaan. "En al onze activiteiten gaan gewoon door" benadrukt secretaris Jeanne Twilt. Er blijven ook korte lijnen voor de klantcontacten. Het kantoor aan de Schoutstraat blijft het directe aanspreekpunt. Winstpunt daarbij is dat ook Connect2Act , het centrale punt voor vrijwilligerswerk, in dit gebouw gehuisvest wordt. Betrokken bij Karaat zijn nu bijna 200 vrijwilligers. In de gefuseerde organisatie worden dat er 350. Dat aantal kan toenemen met de verbreding van activiteiten die onder de nieuwe vlag mogelijk is. "En we willen ook nieuwe dingen gaan oppakken. Met onze nieuwe partners kunnen we nu werk maken van een leerwerkbedrijf en meerdere projecten in de verbinding tussen welzijn en sport en tussen mantelzorg en vrijwilligerswerk. Er zal met een integraal aanbod veel mogelijk zijn" onderstreept Sabina Rollema. Zij gaat in de nieuwe organisatie als directeur ondersteuning en participatie aan de slag. Het illustreert de bredere visie die met Karaat als basis wordt voorgestaan: "Toen we bijna veertig jaar geleden begonnen was dat voor de 65-jarigen die met pensioen gingen. Daarna werden het senioren van 55+. Die leeftijdsgrens hebben we al eerder losgelaten en die lijn wordt nu versterkt, want er zijn ook jongere mensen die eenzaam of kwetsbaar zijn en ondersteuning nodig hebben. We kunnen nu met een grotere organisatie slagvaardig zijn voor Ridderkerkers van 0 tot 100 jaar."