Massaal naar de lokale voetbalclubs

Voetballen doen we tegenwoordig niet meer op het zogenoemde 'pleintje'. We trekken nu massaal naar de lokale voetbalclub met een kunstgrasveld om daar een balletje te trappen.

Een voetbalclub met een kunstgrasveld dus. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de veldjes, aangelegd door de gemeente, veel minder gebruikt worden.

Een kunstgrasveld bij een voetbalclub is groot, goed bespeelbaar, er zijn veel doelen en je kan er met je voetbalschoenen goed uit de voeten.

De verenigingen waar in Ridderkerk veel gevoetbald wordt zijn Slikkerveer en RVVH. Beide clubs hebben twee kunstgrasvelden en liggen redelijk centraal in Ridderkerk.

En wie een scooter heeft of graag fietst, kan ook naar BVV Barendrecht, dat maar liefst vijf kunstgrasvelden telt. Altijd plek dus!

Rijsoord heeft trouwens ook een goed kunstgrasveld, maar daar wordt gek genoeg bijna nooit gevoetbald.

Veel afval

Voor voetballiefhebbers is het prachtig. De clubs zijn er uiteraard wat minder blij mee. Er zitten altijd mensen bij die iets kapot moeten maken, en bovendien brengt het veel afval met zich mee. Vandaar dat kunstgrasvelden soms vol liggen met plastic flesdopjes en zakjes chips.

RVVH doet daarom ook altijd de hekken op slot. Slikkerveer deed dat eerst ook, maar het lijkt erop dat die zich erbij neer hebben gelegd.

Want ondanks dat de hekken altijd dicht waren, wisten men er toch wel weer naar binnen te komen. Dat was dan meestal door een zelfgemaakt gat. Of er nu een hoog hek staat of niet, uiteindelijk zal iedereen toch binnenkomen.

Zomerstop

In de zomerstop zijn er weinig tot geen mensen op de club, maar puilen de kunstgrasvelden uit. Zomerstop betekent voor voetballers niet dat ze even moeten stoppen met trainen. Integendeel, iedereen traint voor zichzelf of trappen een balletje met vrienden.

Ook ik heb deze week mijn eerste stappen weer gezet op het voetbalveld, na acht maanden geblesseerd te zijn geweest. Als je zo'n blessure hebt, besef je pas wat je mist: van 7 tot 9 uur 's avonds nog even schieten.

Want schieten is eigenlijk wat iedereen dan doet. En af en toe wordt er nog wel eens partijtje gespeeld met twee doelen tegenover elkaar, maar meer eigenlijk niet.

Schieten

Het gevolg is dat voetballers een steeds betere trap in hun benen krijgen. Van jongs af aan (want ook jongetjes van 9 á 10 zijn op de kunstgrasvelden te vinden) is het bijna alleen maar schieten, schieten, schieten.

Wat het nadeel daarvan is, is dat voetballers steeds minder technisch worden. Het oude 'pleintjesvoetbal' lijkt steeds meer verleden tijd te gaan worden. Op kleine veldjes spelen is het moeilijkste wat er is en daardoor leer je al snel een goede techniek aan als je klein bent.

Techniek

Maar door de grote velden op de voetbalclubs wordt het als klein jongetje steeds moeilijker om een goede techniek te krijgen. In de toekomst zal zich waarschijnlijk een heel ander type voetballer ontwikkelen dan die we nu hebben. Wel eentje met een fantastisch schot.

Aantrekkelijk maken
Het is aan de gemeente om de kleine veldjes weer aantrekkelijk te maken. Dat is nog erg lastig, want de voetbalclubs zorgen (onbewust en waarschijnlijk ongewild) voor veel concurrentie.

Er worden namelijk steeds meer kunstgrasvelden gelegd. Het zal niet lang meer duren voordat alle velden op de voetbalclubs in Ridderkerk van kunststof zijn gemaakt...

Hekken houden de jeugd niet tegen als ze op kunstgras willen voetballen