Genieten van een rit met een Porsche

RIDDERKERK - Bij Van der Valk Ridderkerk waren zondag 35 Porsches in verschillende uitvoeringen verzameld voor de vierde editie van de ManfredMila Toertocht. Als bijrijder in deze sportwagens mochten mensen met een beperking instappen.

Stefanie Heijraets kwam op het idee voor het evenement door haar wandelingen met de meervoudig gehandicapte jongen Manfred. Iedere keer als hij een mooie sportauto voorbij zag komen leefde hij helemaal op. Stefanie besloot hem op zijn verjaardag te verrassen met een ritje met een Porsche. Ze kreeg op haar oproep op het Porscheforum zoveel reacties dat het een groter evenement werd. In 2013 beleefden acht jongeren met een verstandelijke beperking een onvergetelijke dag. Er kwamen voor de eerste editie maar liefst 26 Porsches voorrijden.

Afgelopen zondag lieten 35 Porschebezitters 32 mensen uit de doelgroep met volle teugen genieten. De eigenaren van de sportwagens hadden zich weer vrijwillig aangemeld. Jan de Jager heeft zich voor dit evenement opgeworpen als mede-organisator en contactpersoon, maar hij rijdt ook enthousiast als chauffeur mee. De route voor de toertocht werd uitgestippeld door Wouter van der Kooij. Af en toe werd het gas even flink ingetrapt voor een kort stukje 'racen', maar de veiligheid stond natuurlijk voorop. Van der Valk stelde voor de ontvangt van de deelnemers een zaal beschikbaar en trakteerde ook de chauffeurs en begeleiders op koffie/thee en frisdrank. Nog voor het instappen klonk hier luid applaus voor alle vrijwilligers die deze rit met de droomauto's mogelijk maakten.