Valse start met BIZ voor Winkelhart Ridderkerk

RIDDERKERK - Ook het centrum van Ridderkerk moet een BedrijvenInvesteringszone (BIZ) worden. Gesteund door de gemeente en de besturen van de drie winkeliersverenigingen is de Stichting BIZ Winkelhart Ridderkerk opgericht. "We zijn er niet met nieuwe bloembakken en gratis parkeren" stelt stichtingsvoorzitter Ad Boom.
De voormalige bankdirecteur is als onafhankelijk voorzitter voor de vorming van de BIZ gevraagd. Hij is alleen als klant betrokken bij het winkelcentrum, maar heeft geen belangen als winkelier of pandeigenaar. "Maar ik besef natuurlijk wel dat er iets moet gebeuren. Ook ik zie de leegstand."
Het bestuur van de BIZ i.o. is verder gevormd met Jaap v.d. Berg (Hema), Marcel Rijken (Delifrance) en Liesbeth van Vianen (Blauw). Ruud Scheenjes, van het samenwerkingsverband Winkelhart Ridderkerk, ondersteunt het bestuur met zijn jarenlange kennis van het winkelhart. Edwin Markus, die eerder betrokken was bij de vorming van de BIZ Dillenburgplein, is gevraagd om het proces te begeleiden. "Ook in Slikkerveer waren partijen vooraf erg sceptisch, maar nu ervaart men er de voordelen" aldus Markus, die ook aan de basis stond van een BIZ in Rozenburg en de BIZ voor de Westkruiskade in Rotterdam: "Samenwerking is noodzaak voor alle ondernemers én eigenaren. We kunnen dan bijvoorbeeld komen tot professioneel centrummanagement. Nu doen een paar vrijwilligers dat naast hun winkelbedrijf. Voor een gebied met honderd miljoen aan vastgoed en een veelvoud daarvan aan omzet kun je met een naar verhouding geringe bijdrage van de deelnemers een professionele organisatie neerzetten."
Bij een BIZ wordt, als de betrokkenen hier na stemming in meerderheid voor zijn, een bijdrage voor de Bedrijveninvesteringszone gevraagd. Dit heeft als voordeel dat iedereen naar rato wordt aangeslagen en al het geld aan het centrum besteed kan worden. Voor de winkeliers hoeft dat niet duurder uit te pakken. "Voor de meesten is er nu de verplichte bijdrage aan de winkeliersverenigingen. Dat verdwijnt als het onder de BIZ valt. Maar er gaan dan wel meer partijen meebetalen. Ook de eigenaren van de panden en de zogenoemde freeriders, die nu wel profiteren van het centrum maar niets bijdragen" aldus Markus. Hij erkent dat het hele klus is om iedereen onder de BIZ-paraplu te krijgen. Het centrumgebied heeft ca. 40 vastgoedeigenaren en 142 winkels, waaronder een groot aantal filiaalzaken die niet zelfstandig over toetreding tot de BIZ mogen beslissen. Om de regeling voor iedereen te kunnen afdwingen zal bij een stemming minimaal 50% van de betrokkenen hun stem moeten uitbrengen, waarvan tweederde voor de plannen moeten zijn.
Teleurstellend was vorige week de opkomst voor de eerste informatiebijeenkomst. Nog geen twintig ondernemers en filiaalhouders kwamen ervoor naar het gemeentehuis. Er waren ook geen vertegenwoordigers van de twee grootste vastgoedpartijen, die verantwoordelijk zijn voor de Ridderhof en Jorishof. Boom en Markus vinden die geringe betrokkenheid verbazingwekkend. "Het is voor het Ridderkerkse centrum een minuut voor twaalf. Maar partijen die hier met heel veel geld in zitten zien kennelijk niet de urgentie. Met een leegstand van 15 procent in het centrum zit Ridderkerk al boven het landelijk gemiddelde" zegt Edwin Markus.