Niet meer thuis op de bank

RIDDERKERK - Op 1 maart jl. begonnen Jesper Lagendijk en Jacqueline Revier van Sport en Welzijn als trajectbegeleiders met het project 'Bewegen naar (vrijwilligers)werk' van twaalf weken voor een groep Ridderkerker met een bijstandsuitkering. Met als doel deze mensen te activeren en toe te leiden naar vrijwilligerswerk.
Door het letterlijk in beweging brengen, is er onder professionele begeleiding gewerkt aan individuele competenties, gezondere leefstijl, verbeterde fitheid en meer zelfvertrouwen. Een goede gezondheid draagt bij aan de mate van (sociale) participatie. Er werd ook gewerkt aan talentontwikkeling, coaching, sociale vaardigheden en (zelfstandige) bemiddeling. Met het oog op meer zelfredzaamheid, enthousiasme en zelfvertrouwen. Deelnemers geven aan het project als erg leerzaam en prettig te hebben ervaren.
Een aantal kandidaten gaat als vrijwilliger aan de slag in verzorgingshuis Reyerheem. Hun werkzaamheden daar bestaan uit helpen bij de dagopvang, in de keuken, met activiteiten en als nagelstyliste. Ook zijn er contacten met een basisschool waar Jesper en Jacqueline iemand uit hun project willen plaatsen als vrijwilliger op de kleutergroep. Alle deelnemers worden het komende jaar gevolgd en waar nodig ondersteund. SenW bedankt voetbalvereniging Slikkerveer voor het gebruik van de kantine.
Bewegen naar (vrijwilligers)werk is een samenwerking tussen de gemeente Ridderkerk, SenW en lokale partners. Voor meer informatie over dit programma kunnen belangstellenden contact opnemen met met Jacqueline Revier via Jacqueline.Revier@senw-ri.nl of Jesper Lagendijk via Jesper.Lagendijk@senw-ri.nl of 0180 – 43 23 50.