Vet ingeruild voor twee spekkies

RIDDERKERK - De Ridderkerkse kinderboerderij in het Oosterpark wordt weer bewoond door twee biggen. De jonge varkens genieten sinds woensdagmiddag onderdak bij "De Dierenhof". Hun duo was al enige tijd gereserveerd voor Ridderkerk.
Gisteren waren ze oud genoeg om van hun moeder gescheiden te worden. De nieuwkomers, beide vrouwtjes, hebben op de kinderboerderij de namen Spik en Span gekregen. Ze konden worden aangeschaft uit de opbrengst van de succesvolle vetinzameling.
Naast kleine huishoudelijke apparaten voor de recycling is de kinderboerderij al enkele jaren ook een inleverpunt voor gebruikt frituurvet en bakolie.
Door het vet en keukenolie gescheiden in te zamelen kan het worden hergebruikt als biobrandstof. Hiermee kan in energie worden voorzien voor onder meer tuinbouwkassen, warmtekrachtcentrales of het vervoer. Ook wordt hiermee bereikt dat er minder vet in de afvoer verdwijnt. Dit betekent minder rioolverstoppingen en dus minder maatschappelijke kosten. Voor de kinderboerderij levert het bovendien extra inkomsten op. Vorig jaar behoorde de Dierenhof tot de Top 4 van "de VETste kinderboerderijen" van Nederland. Het jaar ervoor bereikte de Ridderkerkse kinderboerderij al de top tien.
Wie het milieu en de kinderboerderij op deze manier wil steunen moet de vetten en oliën wel op de juiste wijze aanbieden. Het heeft de voorkeur om de oorspronkelijke flessenverpakking te gebruiken. Men kan dan het gebruikte vet eenvoudig teruggieten en met een dichtgeschroefde dop inleveren. Ook restjes die na het bakken of wokken in de pan achterblijven kan men bewaren voor hergebruik.