FoodCompany mooi opgefrist

Het pand van FoodCompany Ridderkerk heeft met een korte verbouwing een volledige opfrisbeurt gekregen. Zowel de keuken als winkel zijn nu voorzien van een gietbetonvloer die eenvoudig is schoon te houden. Daarnaast is alles opnieuw in de verf gezet en kon deels nieuwe keukenapparatuur worden geplaatst. In de publieksruimte zijn de counter, koeling en zitplaatsen anders ingedeeld.

"Ook als ideëel vrijwilligersproject zonder winstoogmerk moeten we voldoen aan de hygiëne-eisen, die voor het werken met voedsel gelden. Met onze beperkte middelen hebben we daar maximaal voor geïnvesteerd" vertelt Mirjam Renzen van de FoodCompany. Bijzonder welkom daarbij was de gift van het jaarlijkse Nachtvolleybaltoernooi in Ridderkerk en de korting die werd verkregen van de Klusjesvrouw.

De verbouwing werd binnen zes dagen gerealiseerd, vooral door de inzet van de vrijwilligsters Linda en Mieneke die vele uren met de kwasten in de weer waren. Onderwijl vond de uitgifte van voedingsmiddelen gewoon doorgang bij de Kledingbank. "Het betekende dat we veel heen en weer moesten om van alles van en naar de koeling te halen en brengen, maar we konden onze doelgroep natuurlijk niet een week zonder eten laten zitten" aldus Renzen.

Sponsors
Bij de FoodCompany ingeschreven staan nu bijna driehonderd Ridderkerkse gezinnen. Zij kunnen vier dagen in de week gratis producten afhalen. Net als bij de Kledingbank gebeurt dat met een eerlijk verdelingssysteem. Ondanks de grote vraag is er zelden tekort aan levensmiddelen.

Dagelijks wordt er overgebleven verse waar opgehaald bij Albert Heijn, Jumbo en Makro. Daarnaast droegen de Hema en Coop recent veel bij. Tot de vaste 'leveranciers' behoren ook Van Gelder Groente & Fruit en groothandel Zoutewelle: "We krijgen gelukkig voldoende binnen. En als we iets over houden gaat dat direct naar de Voedselbank in Barendrecht."

Lunchroom
Naast de openingsdagen voor de doelgroep is FoodCompany elke woensdag open voor iedereen. Men kan dan voor een klein prijsje genieten van een lunch. Er is geen vaste kaart. Er wordt wekelijks soep bereid met de ingrediënten die voor handen zijn en dat geldt ook voor de andere gerechten. Ook is er op deze lunchroomdag verkoop van verse producten. De deur aan de Colijnstraat 6 staat er elke woensdag voor open van 10.00 tot 15.00 uur. Voor meer informatie: www.foodcompany-ridderkerk.nl.