Piet de Boer (61)

Waar kennen we jou van?

Ik ben ruim dertig jaar voorzitter van de hengelsportvereniging. Ook ben ik voorzitter van Stichting Evenementen Ridderkerk van de werkgroep vissen. Vanaf 1987 heb ik schildersopleidingen verzorgd in Dordrecht, waar uiteraard ook veel Ridderkerkers kwamen.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?

Heel vaak. Toen ik nog bij het schildersbedrijf werkte, reed ik in een opvallend gekleurd busje. Nu is het iets minder, maar uiteraard ken ik veel mensen in deze omgeving. Veel jongeren die ik heb leren schilderen herkennen mij nog.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben getrouwd met Erica. Onze dochter Wendy is 31 jaar en zoon Danny is 30 jaar.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Ik ben een vrolijk mens en lach iedere dag.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

De weekenden dat ik met mijn opa aan de Bergsche Plas ging vissen. Maar ook de viswedstrijden waar ik als kind aan mee deed. Met tachtig kinderen langs de waterkant. De spanning. Ik vond het geweldig.

Wat is dat toch met vis?

Vanaf dat ik vijf ben, houd ik al van vissen. Het begon met een schepnetje. Daarna kwamen de hengels. Mijn opa viste, ik nam het over. Ik vis meestal met mijn vismaat Bram Loene. Jammer genoeg houden mijn kinderen niet van vissen. Ze deden vroeger wel mee met de jaarlijkse viswedstrijd, maar daar hield het wel mee op. Vissen hoort bij mij. Net zoals varen.

Wanneer was je het gelukkigst?

Ik denk nu. Ik ben sinds kort gestopt met werken en ik heb nu tijd om lekker aan te rommelen. Ik ben afgelopen december opa geworden – de kleine is regelmatig bij ons. Ik heb een tuin waar ik graag ben en varen op De Waal vind ik ook heerlijk.
Ik stopte met werken vanwege slijtage in mijn ruggenwervels en een nieuwe heup, die ik op mijn 48e kreeg en waar ik nu weer klachten van krijg. Na een tijd half in de ziektewet te hebben gezeten, heb ik besloten te stoppen.

Waar heb je een traan om gelaten?

Toen ik 45 jaar was, overleed onverwachts mijn vismaat Jan op 47-jarige leeftijd. Ik kan er nog steeds emotioneel om worden. Zeker toen zijn vrouw nog geen jaar later ook onverwachts overleed.

Wie is je grote voorbeeld?

De opa van mijn vaderskant. Hij had een sterke persoonlijkheid.

Welke toekomstdromen heb je nog?

We hebben met een groep al twaalf keer in Ierland gevist. Dat was heerlijk. De natuur daar is prachtig. We zijn nu plannen aan het maken om weer naar het buitenland te gaan met een groep. Misschien weer Ierland, maar ook Noorwegen staat hoog op de lijst.

Waar word je verlegen van?

Ik ben een makkelijke prater en nooit zenuwachtig. Verlegenheid ken ik eigenlijk niet.

Wat is jouw grootste talent?

Ik ben goed in schilderen. Wil je een deur een eikenhouten look geven? Dat regel ik voor je. Glas in lood raam? Ook dat kan ik. En bladgoud inleggen.

Hoe sta je 's morgens op?

Ik ben een ochtendmens. Op normale dagen sta ik om 7.30 uur op. Maar als we gaan vissen, sta ik gerust om 5 uur op, zodat ik in het clubgebouw de koffie kan zetten voordat de mannen komen.

Wat zijn je angsten?

Ik maak me nooit druk.

Wat vind je stom?

De vernielingen aan ons clubgebouw. Overal zitten rolluiken, kostbare spullen kunnen we niet laten staan. Alles wordt gesloopt. Ook de rotzooi die de jongelui achterlaten. Ik erger me er groen en geel aan.

Naar welke muziek luister je graag?

Ik luister meestal naar Radio Rijnmond. Ierse muziek is ook favoriet. Dat haalt mooie herinneringen naar boven.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je hebt gekregen?

Ik heb geen smartphone. Thuis heb ik een tablet. Met mijn telefoon kan ik bellen, dat is genoeg.

Wat is je favoriete quote?

Ik heb niet echt een quote. Ik ben een levensgenieter, een tevreden man. Kan dat ook als quote?

Ook iemand opgeven voor deze rubriek? Mail dan naar astrid@baruitgeverij.nl