Sint Jorispenning voor Ton Kuhlmann (3x2)

RIDDERKERK - Tijdens de finale van de jeugdwielertour 3x2 is secretaris Ton Kuhlmann verrast met de Sint Jorispenning. Hij kreeg deze gemeentelijke onderscheiding uit handen van burgemeester AnnyAttema. Kuhlmann stopt na 45 jaar met zijn vrijwilligerswerk en bestuurlijke rol voor 3x2.

De Jorispenning is een onderscheiding die door het college van burgemeester en wethouders wordt toegekend aan personen en organisaties die zich met hun activiteiten op gebied van industrie, cultuur of sport een positieve bijdrage hebben geleverd aan de bekendheid van Ridderkerk.

De in Ridderkerk en omstreken bekend geworden jeugdwielertour 3x2 werd 45 jaar geleden voor het eerst georganiseerd. Van oorsprong was dit evenement bedoeld om een vakantieweek te organiseren voor kinderen van gezinnen die een vakantie niet konden betalen. Nu is 3x2 uitgegroeid tot een populaire vakantieactiviteit waaraan honderden kinderen deelnemen, begeleid door meer dan 125 vrijwilligers. Vanaf het begin van 3x2 is Ton Kuhlmann een drijvende kracht achter 3x2. Zonder zijn tomeloze inzet zou de jeugdtour niet geworden zijn wat het nu is. Sinds 1974 heeft Ton de bestuursfuncties penningmeester en secretaris bekleed. Ook is hij nog een aantal jaren vice-voorzitter geweest. Als voorzitter van de jury van 3x2 heeft Ton Kuhlmann er toe bijgedragen dat 3x2 niet alleen een vakantiebesteding is, maar dat dit evenement ook een opvoedend karakter heeft.

Ton Kuhlmann ontving voor zijn verdiensten in 2012 al een Koninklijke onderscheiding. Ook werd hij al eerder uitgeroepen tot erelid van 3x2.