Schilderijen en cartoons van Gerard van Halderen

RIDDERKERK - Petra van der Jagt opende op vrijdag 12 augustus in de Ridderkerkse Oudheidkamer de expositie van Gerard van Halderen. Zij noemde hem op meerdere vlakken "een ware kunstenaar". Hij presenteert zich nu voor de tweede keer met zijn teken- en schilderwerk in de Oudheidkamer.
Het is al weer dertig jaar geleden dat Van Halderen een tentoonstelling had in het Ridderkerkse museum. Hij exposeerde daarnaast in de loop der jaren in gemeentehuizen, ziekenhuizen e.d. Voor zijn terugkeer in de Oudheidkamer selecteerde hij recente schilderijen en werd daarnaast een greep gedaan uit zijn cartoons. Geïnspireerd door de schilderdoeken zijn gedichten geschreven door de Ridder Dichters. Gerard van Halderen heeft grote waardering voor die bijdragen van de lokale dichterskring. "Het doet je toch weer op een andere manier naar de schilderijen kijken" ervaart de schilder.
Van Halderen tekent en schildert al zijn hele leven, maar sinds zijn pensionering per 1 januari 2016 zijn deze creatieve uitingen nog belangrijker voor hem geworden.

De 65-jarige Ridderkerker schildert hoofdzakelijk figuratief. Voor abstract kiest hij als dat meer past bij het gevoel dat hij wil uitdrukken. "Mijn schilderstijl is in de loop der jaren veranderd. Ik ben vlotter en makkelijker gaan schilderen in een meer impressionistische en expressieve stijl. Ik probeer op die manier in ieder geval zo dicht mogelijk te komen bij het beeld dat mij inspireerde en het gevoel dat het mij gaf" aldus de kunstenaar.

Inspiratie
De inspiratie voor het werk in de Oudheidkamer kwam vooral van de landschappen van Bretagne en de Provence en dichterbijhuis de wadden van Terschelling en het eiland Tiengemeten. Hij maakt op locatie vaak foto's en schetsen om er daarna thuis verder mee aan de slag te kunnen. Naast zijn odes aan de natuur zijn enkele portretten te zien. Van Halderen werkt zowel met acryl- als olieverf. Tevens maakt hij aquarellen, waarvan bij deze expositie ook enkele voorbeelden zijn te zien. De schilder bekwaamde zich in diverse technieken door het volgen van lessen aan onder meer de Vrije Academie, Stichting Open Ateliers en SKVR in Rotterdam.

Cartoons
Heel anders zijn de cartoons die de Ridderkerker al bijna heel zijn leven maakt. Al op de middelbare school maakte hij tekeningen voor de schoolkrant. Daarna maakte hij cartoons voor personeelsbladen en een weekblad. Petra van der Jagt waarschuwde in haar openingswoord de bezoekers voor de altijd goed kijkende Van Halderen. "In zijn hoofd heeft hij dan al een tekening van je gemaakt…"
Volgens de tekenaar valt dat wel mee. "De ideeën voor cartoons ontstaan meestal heel sponstaan door dingen die ik zie of meemaak in mijn directe omgeving. Het op die manier kijken, luisteren en tekenen maakt het leven een beetje lichter en tovert een glimlach op mijn gezicht en hopelijk op dat van anderen."

De expositie in de Oudheidkamer is te zien tot en met zaterdag 17 september. Het museum aan de Kerksingel 26 is geopend op woensdag-, donderdag- en zaterdagmiddag van 13.30 tot 16.30 uur en op vrijdagavond van 18.30 tot 21.00 uur. De toegang is gratis.