Ze zitten overal

Youri Haasdijk is 18 jaar, woont in Ridderkerk en studeert journalistiek. Hij schrijft over de dingen die hem bezig houden.

Nederland is inmiddels een hype rijker: overal in parken, speeltuinen, kantoorgebouwen en vele andere plekken kom je mensen tegen die op zoek zijn naar Pokémon.

Ook in Ridderkerk is de rage zichtbaar toegeslagen. Het nieuwe telefoonspelletje Pokémon Go, dat sinds kort ook in Nederland te downloaden is, wordt volop gespeeld door mensen van 12 tot 30 jaar.

Voor de mensen die het spel niet kennen: Pokémon Go is een game voor je mobiele telefoon, die in de gaten houdt waar je je bevindt.

De volledige wereldkaart is in het spel geprogrammeerd, ook Ridderkerk dus.

Het doel van het spel is om alle 150 Pokémon (een soort fantasiedieren met speciale krachten) te verzamelen, die over de hele wereld verspreid zijn.

Zie je op je scherm dat er zich een halve kilometer een Pokémon bevindt, moet je toch echt de deur uit en 500 meter lopen om hem te vangen.

Pokéstops
Om al die Pokémon te vangen heb je Pokéballs nodig, die je kunt ophalen bij zogenoemde Pokéstops.

Vaak zijn dat vaste bezienswaardigheden (zoals een standbeeld of kunstwerk), parken en speeltuinen.

Misschien weet u het nog niet, maar Ridderkerk zit er vol van.

Zo zit er in het Erasmuspark een Pokémongym, waar je Pokémon kunt trainen, en worden veel speeltuinen gebruikt als Pokéstop.

Ook moet je naar speciale plekken gaan om bepaalde Pokémon te vangen.

Zo kom je in bosgebieden, zoals de Gorzen en het Oosterpark, veel grastypes tegen en kan je bij de rivier De Waal stuiten op een waterpokémon.

Veel kinderen, pubers en zelfs volwassen komen de straat op om hun Pokémoncollectie te vergroten.

Door dit spel komen dus veel mensen weer wat vaker naar buiten en wordt het weer wat drukker in de parken en op straat.

Toen ik het voor het eerst hoorde, wist ik niet zo goed wat ik ervan moest denken.

Mijn broertje vertelde dat er een Pokémon op zijn kamer zat die hij meteen had gevangen.

Het klonk heel apart, maar inmiddels heb ik het spel zelf ook gedownload en ben al op tien Ridderkerkse Pokémon gestuit.

Gevaren
Toch zie ik mezelf niet naar een Pokéstop lopen of een Pokémon trainen in het parkje bij mij om de hoek. Er zijn genoeg mensen die het wel doen en zelfs nog eens een stapje verder gaan.

Zo is er al een buschauffeur van een Ridderkerks busbedrijf ontslagen nadat hij tijdens het rijden de game zat te spelen.

Dat zegt wel iets hoe verslavend en gekmakend Pokémon Go is.

De makers van het spel zijn daarom ook verzocht om Pokémon van treinsporen en autowegen te halen. Sommige mensen gingen namelijk het spoor op om ze te vangen.

Buiten alle gevaren om vind ik het een erg goed idee: een spelletje waarbij je niet alleen maar naar je scherm hoeft te staren, maar waar ook fysieke dingen komen kijken, zoals veel lopen, nieuwe plekken in de buurt ontdekken en andere spelers ontmoeten.

Een paar columns eerder had ik het er nog over dat er tegenwoordig zo weinig kinderen op straat aan het spelen waren. Dit spel verandert de zaak weer een beetje.

Speeltuinen stromen weer vol en de parken worden weer wat vaker gebruikt. Maar ook volwassen doen steeds vaker weer even het ouderwetse 'blokje om'.