Te hulp gesneld aan de Oosterparkweg

RIDDERKERK - Marko van der Sterren en Ricardo van der Rest van De Jong Bandenservice zijn dinsdag in de bloemen gezet door burgemeester Anny Attema. Beiden sprongen op woensdagmiddag 24 augustus in de sloot langs de Oosterparkweg om twee kinderen te redden. Ze reageerden op de noodkreet van moeder Annemieke Goldberg, die zelf ook in het water was gesprongen.
Na een leuke middag in de tuin met het kikkerbadje liep zij met vier kleine kinderen op de Oosterparkweg om twee zusjes bij een vriendin thuis te brengen. Omdat er geen stoep is tussen de Kerkweg en het voetpad vanaf de Klooslaan liep ze links tegen het verkeer in met twee peuters van drie en haar dochter Abigail, die de rolstoel van haar vijfjarige vriendinnetje Judith duwde. Net voorbij de inrit van het bedrijfsterrein aan de Oosterparkweg ging het mis. Vermoedelijk slipte het voorwiel van de rolstoel over de rand van het asfalt en er geen houden meer aan was voor Abigail. Beiden meisjes kukelden met rolstoel en al de sloot in. Na luidkeels help te hebben geroepen schoot Annemieke er achteraan. Haar oergil was gehoord door Marko en Ricardo, die zonder nadenken te hulp schoten. "Mijn telefoon zat nog in mijn zak. Maar die doet het gelukkig nog" aldus Marko.
Judith, die vanwege een gebroken enkel tijdelijk gehandicapt is, was fortuinlijk boven de zware rolstoel beland. In de modder tot aan de knieën en water tot aan de borst had Annemieke haar als eerste boven. Beide kinderen werden met hulp van inmiddels aangestormde omstanders op het droge geholpen. De drie redders kwamen er met behulp van een trap weer uit. De mannen van De Jong wisten ook de rolstoel uit de sloot te vissen. Alle modder werd er direct met een hogedrukspuit vanaf gespoten. Een jongen die op weg was naar de sportschool greep naar zijn handdoek om de geschrokken kinderen wat af te kunnen drogen.
"Onze redders" noemde Judith dinsdag het duo dat door de burgemeester werd gecomplimenteerd. "Mannen die kleine kinderen uit de sloot halen zie ik graag" aldus burgemeester Attema, die ook de verkeerssituatie ter plekke in ogenschouw nam. Volgens haar moeten deskundigen gaan bekijken of hier veiligere oplossingen mogelijk zijn. "Ik doe hier geen toezeggingen, want er zitten natuurlijk altijd kosten aan."
Volgens de mannen van het bandenbedrijf gebeurt het elk jaar wel een keer dat er iemand links of rechts in de sloot beland. Op die betreffende woensdag gebeurde het twee keer. Dezelfde dag raakte verderop de Oosterparkweg een scootmobiel te water.