Bordjes en website voor monumenten

RIDDERKERK - Als wethouder van monumenten, cultuur en archeologie lanceerde wethouder Marten Japenga zaterdagmorgen de "Monumentensite Ridderkerk". Op deze nieuwe site is informatie te vinden over alle monumenten die Ridderkerk rijk is. Men kan die informatie ook tijdens een wandeling raadplegen op de smartphone. Inloggen kan via de site van de gemeente.
Op de site kan men virtueel langs alle 67 monumenten die Ridderkerk rijk is. Met rood en groen is aangeven of het een Rijks- of gemeentemonument betreft. Er moet nog een monument aan worden toegevoegd. Het college besloot vorige week om de villa aan de Kerkweg 217 (beter bekend als "De Heul" van Verolme) de status van gemeentemonument te geven.
Om de aandacht te vestigen op lokale monumenten bevestigde Japenga zaterdag ook twee bordjes. Hij plakte een bordje met de aanduiding gemeentemonument op de Oudheidkamer (voorheen Dorpsschool) en een rijksmonumentbordje op het naastgelegen pand dat vroeger de onderwijzerswoning was.
Het waren overigens niet de eerste gevelbordjes voor een Ridderkerks monument. De eigenaren van het pand aan de Kerksingel 6, ook een Rijksmonument, bracht zo'n bordje al een jaar geleden aan. De bordjes met een oranje tip werden in 2014 geïntroduceerd. De bordjes voor gemeentemonumenten heeft eenzelfde uitvoering, maar dan met een rood accent. Wethouder Japenga hoopt dat veel eigenaren voor een gevelbordje zullen kiezen. "Het is goed om ook op deze manier de aandacht te vestigen op onze monumenten. Het is niet vanzelfsprekend dat mooie panden uit het verleden behouden blijven. We hebben als gemeente zelf veel gesloopt. Dat zijn tijden geweest dat men daar nog anders over dacht" aldus de wethouder.