Lichte daling van lasten

RIDDERKERK - De aanslag van de gemeente zal volgend jaar voor alle Ridderkerkers iets voordeliger zijn. Bewoners van huurhuizen betalen in 2017 ruim een tientje minder voor riool en afval. Voor woningeigenaren dalen de gemeentelasten bijna altijd met minimaal vijftien euro.
Dit ondanks de inflatiecorrectie van één procent die de gemeente voor alle tarieven doorvoert. Er staat een daling van de afvalkosten tegenover. Bovendien gaan de kosten voor rioolgebruik fors omlaag. Huizenbezitters profiteren hiervan dubbel omdat zij ook voor eigendom worden aangeslagen. De mooie rekensom van de gemeente vertekent wel. Alle huishoudens kregen immers dit jaar honderd euro korting op de aanslag. Iedereen zal volgend jaar dus wel zo´n negentig euro meer moeten betalen.
"Het was een besluit van de gemeenteraad om die eenmalige korting te geven, maar dat zit er voor komend jaar niet in" zegt wethouder Tineke Keuzenkamp. De portefeuillehouder financiën is tevreden met het totaalbeeld dat de nieuwe begroting geeft. De gemeente staat ruim boven de rode streep. "Voorgaande jaren moesten we reserves aanspreken om de begroting sluitend te krijgen, maar het is nu gelukt zonder een beroep te doen op onze spaarpotjes. Het toekomstbeeld is ook royaal. Voor 2020 staan we twee miljoen in de plus."
Als gevolg van eerdere besluiten krimpt het totaal aan reserves wel. Het extra vet op de botten is dit jaar bijna zestig miljoen. Daar wordt de komende vier jaar bijna tien miljoen op ingeteerd. Keuzenkamp ziet als voornaamste winst dat de inkomsten en uitgaven nu goed in balans zijn. Daarbij is er ruimte voor nieuw beleid. (vervolg op pagina ?: "Ons weerstandsvermogen is goed")