Trajectbegeleider Jesper Lagendijk en mantelzorgconsulent Mineke Boon

'SamenActief': Nieuw dagarrangement voor mensen met (lichte) geheugenproblemen en Parkinson

RIDDERKERK - Het aantal ouderen met (lichte) geheugenproblemen en Parkinson neemt landelijk en in Ridderkerk snel toe. De problematiek van de ziekte is omvangrijk en treft niet alleen de persoon die de ziekte heeft. Ook naasten dienen ondersteund te worden. Sport en Welzijn in Ridderkerk biedt daarom het laagdrempelige arrangement 'SamenActief' aan.
Dit dagarrangement biedt structuur en stimuleert het leggen van sociale contacten voor mensen met een lichte vorm van dementie (niet voor mensen met een WMO/WLZ indicatie). Daarnaast biedt het arrangement respijtzorg voor mantelzorgers in de vorm van tijd voor zichzelf. Ook is er voor de mantelzorgers gelegenheid om ruggespraak te houden met of advies te krijgen van een professional. Verder worden er informatieve bijeenkomsten georganiseerd over verschillende onderwerpen: ziektebeeld, welke zorg is nodig/mogelijk enz.

Programma
Op dinsdag komen de deelnemers bij elkaar in Wijkvoorzieningencentrum Slikkerveer (Reijerweg 62). Men start met een kop koffie, een praatje en/of een spelletje. Aansluitend is er in de aparte zaal een beweegactiviteit met een gediplomeerde docent en na afloop wordt er gezamenlijk geluncht. De dag duurt van 10.30 tot 13.00 uur.
Waarschijnlijk start het programma medio oktober. Het is mogelijk één gratis dag te volgen. Daarna zijn de kosten voor deelname €5,00 per persoon, inclusief koffie/thee en lunch. Betaling op locatie is mogelijk. Voor meer informatie kan men contact opnemen met trajectbegeleider Jesper Lagendijk: jesper.lagendijk@senw-ri.nl of 0180-432350 of mantelzorgconsulent Mineke Boon: mineke.boon@karaatmantelzorg.nl.