Wethouder Tineke Keuzenkamp (hier op de vrijwilligersmarkt) is blij met de begroting

"Ons weerstandsvermogen is goed"

RIDDERKERK - Er gaat meer geïnvesteerd worden in goede fietsroutes en veiliger verkeer. Ook komt er in 2017 gratis openbaar vervoer voor 65-plussers met alleen AOW. Het gratis OV voor deze groep kost de gemeente 54.000 per jaar. De Ridderkerkpas wil het gemeentebestuur verder uitrollen. De pas, die er nu alleen nog is voor uitkeringsgerechtigden, wordt straks ook gebruikt voor het Mantelzorgcompliment. "De 75 euro voor mantelzorgers komt dan op de pas te staan. Het geld zal bij een ruim aanbod aan winkels in Ridderkerk besteed kunnen worden" stelt de wethouder.
De gemeente staat ook nog voor forse opgaven. Tot de grote uitdagingen behoort de uitvoering van het accommodatieplan. De bouw van nieuwe sporthallen en nieuwbouw voor het Gemini College zal miljoenen vergen. In de aanloop naar deze operatie reserveert de gemeente twee miljoen voor onder meer sloopkosten. "Daarna besluit de raad bij elke stap hoeveel geld we daarvoor over hebben. Samen zullen we moeten zoeken hoe we dit allemaal gaan betalen" zegt Keuzenkamp.
Met die grote onzekerheden lijkt de begroting een te rooskleurig beeld te geven. De wethouder spreekt dit tegen. "Dit is het beeld dat we nu hebben. Onze algemene reserve is royaal en ons weerstandsvermogen is goed. We kunnen wat opvangen. Dat is belangrijk, want de laatste jaren zijn het dagkoersen die van invloed zijn op onze begroting. Het kan allemaal weer anders zijn als er weer een circulaire uit Den Haag komt. Ook mondiale ontwikkelingen kunnen zich in onze cijfers vertalen."