Roep om meer sociale huurwoningen

RIDDERKERK - In Ridderkerk worden huurders met een laag inkomen gemangeld tussen Haagse regels en lokaal beleid. Volgens de Armoede Werkgroep van de BAR-gemeenten is het voor mensen met het minste geld steeds moeilijker om een geschikte woning in de eigen gemeente te vinden.
"Er is veel vraag naar sociale huurwoningen, maar hier worden juist de goedkoopste woningen gesloopt en komen er te weinig goedkopere woningen voor terug" zegt werkgroepslid Krijn de Jong. Door nieuwe wetgeving is de maximum huurprijs voor huursubsidie per 1 januari verlaagd van 699 naar 586 euro. "Veel meer mensen zijn nu aangewezen op huizen met lagere huren en er is veel minder keus in die categorie. Ook mensen die nu meer verwonen kunnen praktisch niet meer verhuizen. Die vinden geen gelijkwaardige woning meer. Niet voor niets blijven veel ouderen in een eengezinswoning zitten, terwijl hun kinderen allang de deur uit zijn" schetst Sandra van Herk van de armoedewerkgroep het groeiende probleem. Andersom wringt de schoen ook. Een gezin met een klein inkomen komt niet in aanmerking voor een eengezinswoning met een huur van rond de 700 euro. "Nieuwe appartementen zijn ook niet haalbaar. Alleen de oude portiekwoningen die we nu overal zien verdwijnen, passen nog binnen het budget. Dit raakt jongeren die willen starten, arbeidsongeschikten, ouderen met alleen AOW en vluchtelingen. Allemaal moeten ze hengelen naar de goedkoopste woningen, waar er steeds minder van zijn" aldus Krijn de Jong. Volgens Van Herk dreigt Ridderkerk zo uit te groeien tot het 'Wassenaar van Rotterdam': "Bijna alles wat nu nieuw gebouwd wordt zit boven de huursubsidiegrens. We trekken hiermee de rijkeren uit de regio en jagen onze eigen mensen weg." Om dit onder de aandacht te brengen is er op 6 oktober een armoedeconferentie over "Sociaal Wonen". De werkgroep hoopt op deze dag lokale aandachtspunten te benoemen. Voor meer informatie: www.armoedewerkgroepbar.nl.