GFT apart voor hergebruik

RIDDERKERK - De bewoners van het appartementengebouw Palladio in het Zand hebben de primeur van een nieuw afvalproject. Zij hebben van de gemeente biozakjes gekregen om groente, fruit en voedselresten buiten het andere afval te houden.

Er wordt hiermee een proef van drie maanden gedaan. Als de aparte inzameling van gft-afval een succes blijkt wil de gemeente dit uitrollen naar andere hoogbouw in Ridderkerk. Het keukenafval van de flats gaat nu met het andere afval naar de verbrandingsovens. Met aparte inzameling kunnen keukenrestanten worden benut voor bijvoorbeeld biobrandstof of compost.

De bewoners van Palladio kregen woensdagmiddag de zakjes en een handig korfje voor in de keuken uitgereikt. In de afvalruimte is een gft-container geplaatst waarin de volle zakjes gedeponeerd kunnen worden. Wethouder Marten Japenga vindt het een goed teken dat de vereniging van eigenaren graag meedoet met de proef. "Het krijgt hiermee een extra duwtje in de rug. Ik kijk nu al uit naar de resultaten."

Bij Palladio wordt al veel aan duurzaamheid gedaan. Afval wordt er al zoveel mogelijk gescheiden en de gemeenschappelijke ruimten zijn voorzien van led verlichting met bewegingssensors, zodat er geen onnodige energie wordt verbruikt. Mede hierdoor behoort het gebouw tot de zeven genomineerden voor de lokale Duurzaamheidsprijs 2016, die volgende week in het gemeentehuis wordt uitgereikt.