Verkeersregelaars zijn meer dan gele pinguïns

BARENDRECHT/RIDDERKERK – Wat doen die gele pinguïns daar toch. Er staan toch borden? Dan hoeft er toch niet ook nog een verkeersregelaar te staan? Het is een veelgehoorde opmerking volgens Johan Terdu, coördinator van de stichting Verkeersregelaars van Barendrecht en Ridderkerk. ,,Verkeersregelaars zorgen er voor dat er geen onveilige situaties ontstaan en dat de ambulance en de brandweer altijd doorgang hebben."

Vrijwilligers
,,Wij hebben tot nu toe in 2016 al bij vijftig evenementen gestaan en dat zijn er aan het einde van het jaar minimaal zestig. Vanuit de gemeente wordt bepaald of wij ergens nodig zijn en de politie kijkt vervolgens met hoeveel man we moeten komen. Het zijn allemaal vrijwilligers. Mensen die graag iets voor de gemeenschap doen."

Maar waarom staat er een verkeersregelaar naast een bord verboden in te rijden tijdens bijvoorbeeld het festival Picknick in 't Park? Is dat bord niet voldoende?
,,Omdat het bord met regelmaat genegeerd wordt", legt Terdu uit. ,,Wij moeten ervoor zorgen dat de straat niet vol komt te staan met geparkeerde auto's, want er moet altijd ruimte zijn voor de brandweer en ambulance. Zeker bij een festival zoals dit, er kan altijd wat gebeuren."

Verwensingen
Niet iedereen is blij met zo'n afzetting. Ook dit keer tijdens het festival reed er een man tegen de verkeersregelaar aan. Hij vertikte het om te stoppen. De politie wordt er dan bijgehaald, maar de vogel was al gevlogen. En een paar weken terug reed er een dame over de tenen van een verkeersregelaar. Zij kreeg een bekeuring. En dan zijn er ook nog al die verwensingen.
,,Als ik toch al die ziektes zou krijgen die ik naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen…", zegt Terdu. ,,Maar we begrijpen dat het vaak de machteloosheid is van de weggebruikers. Ze willen een bepaalde route rijden, mogen van ons niet verder en raken gefrustreerd. Leuk is dat natuurlijk niet, maar gelukkig staan er veel positieve reacties tegenover."

Het blijft leuk
Verkeersregelaars worden toch door een groep mensen als minderwaardig beschouwd. Terwijl ze belangrijk werk doen en niet te vergeten, ze doen dit vrijwillig.
De gemeentes zijn blij dat ze sinds 2012 van de stichting Verkeersregelaars gebruik kunnen maken. Voor die tijd bestond dit niet, en moesten vaak onervaren mensen dit zelf doen.
Nu zijn er zo'n dertig ervaren vrijwilligers beschikbaar om in te zetten bij de verschillende evenementen. ,,Ondanks de agressie en de akkefietjes, is het nog steeds leuk om te doen", zegt Terdu.
,,Over het algemeen zijn de mensen dankbaar, volgen ze de instructies op zonder klagen en hebben wij het ook gezellig met elkaar en de bezoekers. Dat we dan af en toe te maken hebben met een agressieveling, dat hoort erbij. Dat we veiligheid kunnen waarborgen is tenslotte veel belangrijker."

De stichting Verkeersregelaars kan altijd nieuwe enthousiaste vrijwilligers gebruiken. Via www.vkrb.nl kan men zich aanmelden.