Samen nadenken over socialer wonen

RIDDERKERK - In Poortugaal werd donderdagmiddag de conferentie 'Sociaal Wonen' gehouden, georganiseerd door de Armoedewerkgroep Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk. Een flinke groep professionals, vrijwilligers en andere betrokkenen kwam bij elkaar om te luisteren naar de sprekers en met elkaar door te praten en zo te zoeken naar oplossingen.

Een van de vragen die aan de orde kwam was: is het in onze gemeenten op redelijke termijn mogelijk voor iedere inwoner om passende woonruimte te vinden? Passend in de zin van aansluitend bij de financiële situatie, de levensfase en samenstelling van het huishouden. Er werd kennis gedeeld en de lokale aandachtspunten werden benoemd. Drie sprekers deelden hun inzichten: dr. Catelijne Akkermans van Eropaf&Co, prof. dr. ir.Marja Elsinga van TU Delft en Alfred Bosch, directeur van Woonvisie. Daarna gingen de deelnemers aan de slag, verdeeld over drie workshops. Daar kwamen vragen aan de orde als wat er gebeurt als een woning door veranderde omstandigheden niet meer betaalbaar is, of er voldoende woningen beschikbaar zijn en of er nieuwe concepten te bedenken zijn voor de toekomst. Maar werd ook nagedacht over wijken: hoe houd je die voor iedereen leefbaar?
In de eerste workshop, 'een dak boven je hoofd', maakte workshopleider Catelijne Akkermans met de deelnemers op een flap-over een lijst met concrete punten. Onder meer dat in een crisis snel woonruimte beschikbaar moet zijn en dat er niet te veel 'procedurele ingewikkeldheden' moeten zijn in dat geval. Een ander punt was het belang van preventie, door bijvoorbeeld voorlichting op scholen.
De tweede workshop werd gegeven door Erica Houtman van Woonvisie. Deelnemers gingen in gesprek over het onderwerp 'een woning voor iedereen'. De groep was het erover eens dat de omvang van de sociale voorraad groter moet. Maar ook dat woningzoekenden flexibeler zouden moeten zijn in hun verwachtingen. Verder werden doorstroming en snelle beschikbaarheid genoemd als belangrijke punten. De groep gaf aan dat het mooi zou zijn als men terecht zou kunnen bij een woonmakelaar, één persoon die helpt bij alles wat er komt kijken bij het zoeken en vinden van een woning.
In de derde workshop, 'wijken: levensloopbestendig en leefbaar, werd gewerkt met een casus waaruit bleek hoe snel een sociaal systeem kan ontrafelen. Ilse Schoolenberg en Rene Belder van Sport en Welzijn gaven aan dat ze met de groep hadden geconcludeerd dat ook de leefwereld en belevingswereld een grote rol spelen als het aankomt op leefbaarheid. Iedereen heeft zijn eigen visie. Ze gaven aan dat er in ieder geval bewustwording is gecreëerd, een goed begin.
Jaqueline de Leeuwe, wethouder Wonen in Albrandswaard, sloot de conferentie af. Zij liet weten erg benieuwd te zijn naar alle tips en aanbevelingen. ,,Wat kan ik doen? Aan het begin van deze conferentie zagen we een filmpje waarin een man vertelde dat hij geen huis meer heeft. Wij hebben hier nagedacht over sociaal wonen en gaan nu naar huis, maar deze man heeft nog steeds geen huis. Ik ben heel benieuwd naar de oplossingen die jullie met elkaar bedacht hebben.''
De organisatie kan terugzien op een geslaagde conferentie. Het is de intentie om volgend jaar een ander onderwerp in de categorie armoede aan de orde te brengen. Of dat weer in de vorm van een conferentie zal zijn, is nog niet bekend.