Blik op boer aan het Dijkje verdeelt bewoners

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk wil met handhaving verwijdering van een aantal dierverblijven en opslagruimte aan het Dijkje in Bolnes afdwingen. Ook wil de gemeente het aantal dieren op dit stuk groen beperken. Boer Nico van der Wal moet voor half november een einde hebben gemaakt aan illegaal gebouwde kippen- en schapenhokken en moet ook zijn kas en container van zijn terrein verwijderen.
De gemeente wil dit afdwingen na klachten van drie bewoners van de nieuwbouwwijk Waterland. Zij hebben bij de gemeente handhavingsverzoeken ingediend om een einde te maken aan het uitzicht op de dierenverblijven, hooibalen en een aanhangwagen met oud ijzer. Ook klagen de bewoners over stankoverlast, gevaarlijke knotwilgen en de beschoeiing van de slootkant.
Het gemeentebestuur gaat maar voor een deel in hun wensen mee. Een houten en een betonnen schuur mogen blijven staan omdat deze zijn neergezet met bouwvergunning. Ook kan de gemeente geen einde maken aan het houden van dieren omdat dit in het verleden is toestaan. Het college wil dit overgangsrecht wel beperken tot maximaal tien schapen en tien kippen. Dode dieren zouden niet meer vervangen mogen worden.

Handtekeningenactie
Bewoners van het Dijkje menen dat de boer onrecht wordt aangedaan. Zij wijzen erop dat Van der Wal er al meer dan dertig jaar zit en de Waterlanders wisten van dit uitzicht toen zij zes jaar geleden hun huizen kochten. De overburen van de boer, die dichter op het terrein wonen dan de klagers, zijn een handtekeningenactie begonnen om de gemeente af te laten zien van de voorgenomen stappen.
Nico van der Wal denkt nog veel te kunnen aanvechten. Hij verzamelt nu alle gegevens, documenten en afspraken van de afgelopen dertig jaar om de gemeente op andere gedachten te kunnen brengen. De schapenhouder vindt het jammer dat eerdere mediation niet tot oplossingen heeft geleid: "We hebben allemaal vrijwillig een mediationoverkomst getekend die niet vrijblijvend was. Alle klachten hebben wij met voorstellen van ons willen oplossen, maar het gaat deze mensen alleen maar op hun uitzicht. Een situatie die al 50 jaar of meer bestond voordat zij hun woning kochten."
De wens van de overburen om ook de oude wilgen bij de sloot en beschoeiing aan te pakken wordt niet gehonoreerd. De gemeente ziet dat als een private kwestie. Wel wordt mogelijkheid om hooibalen op te werpen beperkt. Toegestaan wordt één hooiberg van maximaal drie meter breed en twee meter hoog.