Toneelvereniging zoekt nieuwe spelers

Altijd al toneel willen spelen, maar kwam het er niet van? Toneelvereniging Quatsch uit Rijsoord biedt mensen met toneelaspiraties nu die kans. Voor het nieuwe seizoen, dat voor dit gezelschap in februari 2017 start zal gaan, worden nog een paar enthousiaste en gemotiveerde spelers gezocht. Er is plaats voor maximaal vier personen en zowel mannen als vrouwen (vanaf 20 jaar) zijn welkom.
Het idee een toneelvereniging op te richten werd geboren ergens in een achtertuin in Rijsoord. Bedacht op een zomeravond door liefhebbers van theater, nu 21 jaar geleden. Al snel waren er meer enthousiastelingen gevonden en speelde toneelvereniging Quatsch het eerste stuk. De eerste jaren vonden de uitvoeringen in De Bron plaats, waar de zaal tot achteraan gevuld was met publiek. Helaas kreeg De Bron kreeg een andere bestemming en was Quatsch genoodzaakt om te stoppen. "Dat was erg jammer, want een uitvoering in eigen dorp is toch het leukste. Een andere uitwijkmogelijkheid was er gewoon niet" aldus Dick Alblas, speler van het eerste uur.
Maar tijden veranderen. Wat een aantal jaar geleden nog ondenkbaar was, is inmiddels een feit. De Gereformeerde Kerk van Rijsoord heeft haar deuren geopend om de toneelvereniging een podium te bieden. "Dat kunnen wij erg waarderen. Waarom zou je een mooi gebouw, met alle faciliteiten die nodig zijn voor een geslaagde avond, alleen gebruiken voor de zondagsdiensten" stelt Dick Alblas enthousiast vast: "Toen we dat wisten, hebben we eigenlijk direct de draad weer opgepakt".

Eigen stukken
In het begin speelde Quatsch stukken die werden aangekocht via Toneeluitgeverij Vink. De betekende voor de spelers het vooraf doorlezen van veel toneelstukken en de keuze was soms lastig. Met eigen ideeën werd het plan geboren om zelf een stuk te schrijven door één van de leden van de toneelvereniging. Dat was een succes en volgden er meer eigen stukken. Inmiddels worden deze toneelstukken ook uitgegeven door Toneeluitgeverij Vink. "Soms gaan we ook naar zo'n stuk kijken dat we ook zelf hebben gespeeld. Afgelopen jaar zijn we met elkaar naar België geweest. Een aparte gewaarwording, een eigen toneelstuk te horen met een Vlaams accent" vertelt Diana Monshouwer over haar schrijfwerk.
Al bestaat toneelvereniging Quatsch louter uit amateurs, toch streven ze naar professionele uitvoeringen. De stukken worden door de leden goed ingestudeerd. Belangstellenden die twijfelen kunnen Quatsch op vrijdag 28 oktober aan het werk zien in de Gereformeerde kerk van Rijsoord. Om 20.00 uur gaat het doek op voor"Tante Pecunia". Kaarten kosten € 7,50 en zijn te koop aan de Mauritsweg 44, Rijksstraatweg 129 of aan de Brasem 219.
Wie mee wil doen aan de voorbereiding van een nieuw stuk moet zich vóór 1 december hebben aangemeld via toneelvereniging-quatsch@hotmail.com of 0180-427081.