Gerard Bosman wil Linksom! met de PvdA

RIDDERKERK - "De toekomst ligt op links!" Met die boodschap gaat Gerard Bosman de strijd aan om het lijsttrekkerschap van de Partij van de Arbeid. De voorzitter van de PvdA-afdeling Ridderkerk doet qua naamsbekendheid onder voor partijkopstukken als Diederik Samson en Lodewijk Ascher, maar acht zich niet kansloos: "Veel partijleden zijn ontevreden over de koers van de afgelopen jaren. Die krijgen nu de kans om dat signaal te geven."
Bosman presenteerde zich afgelopen vrijdag als kandidaat-lijsttrekker op het partijkantoor in Rotterdam. Hij noemt zich een sociaal democraat in hart en nieren, die zich zorgen maakt over de toekomst van 'zijn' partij. Als een van de trekkers van "Linksom! in de PvdA" droeg hij die boodschap al eerder uit op partijcongressen. Daar werd de meerderheid voor de gewenste veranderingen niet bereikt. De Ridderkerker hoopt nu de mensen achter zich te krijgen die niet naar de grote partijbijeenkomsten komen. "Daarbij wil ik proberen om ook oud-leden voor me te winnen die de partij allang de rug hebben toegekeerd" stelt Bosman.
Hij stelt dat het linkse verhaal niet meer geloofwaardig verteld kan worden door zijn medekandidaten, die het kabinetsbeleid de afgelopen jaren hebben gesteund: "Die kunnen nu niet meer geloofwaardig over een andere koers praten. Ik heb geen vuile handen gemaakt door dit beleid te steunen."

Bestaanszekerheid
Gerard Bosman vindt dat er in Den Haag veel te abstract wordt gesproken. Het gaat volgens hem te weinig echt over mensen. Hij spreekt daarbij als ervaringsdeskundige na door de crisis zijn baan te hebben verloren bij een pensioenfonds. "Op mijn vele sollicitaties kreeg ik alleen maar afwijzingen, werd gedwongen om mijn huis ver onder de marktwaarde te verkopen en kwam in de schuldsanering terecht. Het is met mij allemaal weer goed gekomen, ik heb weer werk in Ridderkerk, maar het kan iedereen overkomen" motiveert hij zijn strijd voor een partij die weer staat voor goed werk en bestaanszekerheid.
"Het toverwoord is nu eigen kracht. Maar dat staat voor zoek het zelf maar uit. Er is veel mis met de bejegening van uitkeringsgerechtigden. Niet de werkloosheid wordt bestreden, maar de werkloze" vindt de Ridderkerker. Hij heeft ook weinig op met de zogenoemde keukentafelgesprekken, die naar zijn mening bijna altijd uitkomen op "u heeft recht op minder zorg".

In de steek gelaten
Bosman meent dat de politiek met deze lijn de mensen in de steek heeft gelaten. Hij wil daarom dat er afstand wordt genomen van het neoliberalisme. "Er is nu te weinig warmte voor mensen die het moeilijk hebben. En wat is nog bestaanszekerheid? Banen kunnen zo verdwenen zijn en de pensioenen zijn onzeker, hoewel de potten twee keer zo hoog gevuld zijn. Wie wil studeren moet zich enorm in de schulden steken" hekelt de Ridderkerkse kandidaat het gevoerde beleid.