100 dagen, 100 procent afvalloos?

Vijftig huishoudens doen mee aan het project 100-100-100 vanuit de BAR-gemeenten. Zij proberen deze periode zo weinig mogelijk afval te produceren.

Vorige maand werd er in Ridderkerk een lezing gegeven door Emily-Jane Lowe. Zij is inmiddels een expert in afval scheiden en vooral in het verminderen van afval. ,,Uiteindelijk gaat het erom dat we minder afval produceren doordat we minder consumeren", legde ze uit.

Emily-Jane heeft zelf een druk leven met drie kinderen en een baan, maar toch maakt ze tijd om naar verschillende winkels te gaan en om zelf producten te maken. Emily-Jane legde uit dat een bijenwasdoek heel handig is om bijvoorbeeld kaas in te verpakken.

Ook gaf ze tips over schoonmaakmiddelen. Daar hebben we veel te veel van in huis. Je kunt eenvoudig met een fles schoonmaakazijn en sodazeep het huis schoonmaken. Voor je boodschappen ga je naar de markt of de boer, want daar kan je verpakkingloos kopen. Ze houdt er een blog over bij. Hierin geeft ze volop tips over een afvalvrij leven: http://levenzonderafval.blogspot.nl.

Als we op de website bar.100-100-100.nl kijken, zien we dat de deelnemers weer volop tips met elkaar uitwisselen. De weekopdracht na de herfstvakantie was: Hoe gedraag je je met afval buiten de deur? Laat je dan al je principes varen? Of ben je daar ook met scheiden bezig?

Wij volgen sinds het begin van het project drie deelnemers. Alle drie zijn ze al heel goed bezig. Kan het nog beter? Hebben ze nog nieuwe dingen geleerd? Wij belden ze weer op.

Familie van Amerongen komt uit Barendrecht en bij hen gaat het afval scheiden steeds beter. ,,Maar ja, van de week ruimde ik een kamer op en dan heb je toch meteen weer veel meer afval", vertelt Annemarie. ,,Het scheiden gaat hier nu vanzelf. Iedereen loopt naar buiten om plastic weg te gooien en ik kom eigenlijk nooit meer wat in de verkeerde afvalzak tegen."

,,Buitenshuis proberen we ook afval te scheiden, maar daar is het een stuk moeilijker. In Australië waren ze tien jaar geleden al een stuk verder. Daar vind je buiten allemaal verschillende afvalbakken zodat alles gescheiden kan worden. Wat dat betreft lopen we in Nederland nog een stuk achter."

Annemarie probeert bewuster te kopen. ,,We doen het in de decembermaand dit jaar ook rustiger aan. We hebben tenslotte al een huis vol spullen. Je kunt beter iets aanschaffen wat echt gebruikt gaat worden. Het lijkt me trouwens ook een goed idee dat iedereen na Sinterklaas zijn afval scheidt. Al dat speelgoed dat in drie lagen plastic verpakt zit."

Sinds augustus heeft de familie een kameleon in huis. ,,Mijn dochter Ruby kreeg deze voor haar verjaardag. Afval veroorzaakt hij nauwelijks. De krekels die we voor hem kopen, zitten in een plastic doosje. Maar toen ik uitrekende wat hij extra aan stroom kost, schrok ik wel even. Zo'n 25 euro per maand voor de warmtelampen. Echt milieuvriendelijk is ons huisdier dus niet.''

De Ridderkerkse Sandra van Heijst heeft een gezin van zes personen. ,,De afgelopen weken zaten we in een dip", vertelt Sandra. ,,Meer dan de helft van ons gezin is ziek geweest, inclusief ikzelf. Dat zorgde ervoor dat we makkelijker werden. Makkelijker eten en er zijn veel papieren zakdoeken en keukenrollen doorheen gejaagd. Nu iedereen weer beter is, gaan we natuurlijk weer vol goede moed verder."

Deze maand vierde de familie de zeventiende verjaardag van zoon Tom. ,,Chips is niet te krijgen in een juiste verpakking. Overal zit een laagje aluminium in. We haalden ook afhaalpizza's. Jammer genoeg kunnen die kartonnen dozen niet bij het oud papier. Omdat de pizza's zoveel vet afgeven, zijn de dozen niet te recyclen. Hema heeft daar met haar gebak al een oplossing voor bedacht. Zij leggen een apart vel onder de taart, zodat de doos schoon blijft en wel bij het papier kan."

Sandra ging ook naar de lezing van Emilly-Jane. ,,Ik heb niet echt veel nieuwe dingen gehoord. Wel vond ik het nuttig. Ik heb met veel andere mensen gesproken en tips uitgewisseld. De weekopdracht 'Hoeveel afval veroorzaakt jouw huisdier' deed Sandra ook. ,,Dat is op dit moment veel. Onze hond Joep is in de rui en dat veroorzaakt per dag een stofzuigerzak vol hondenhaar. En dat is restafval. Voer koop ik in een bulk van 15 kilo en snacks voor Joep meestal los. Dus al met al is het vooral het haar dat voor extra afval zorgt."

Hannie van der Wel komt uit Rhoon en woont alleen. Sinds vorige maand heeft ze een hondje, Yori. Yori is nog niet helemaal zindelijk en kost daardoor momenteel iets meer afval in de zin van keukenrollen en natte doekjes. In Albrandswaard hebben ze gratis milieuvriendelijke zakjes om de hondenpoep mee op te ruimen. Deze gebruikt Hannie uiteraard. ,,Als ik weg ben en ik heb plasticafval, neem ik het mee naar huis", vertelt Hannie. Verder is er ten opzichte van de vorige keer niet veel veranderd. Ik ben niet echt bezig met minder kopen zodat ik minder afval creëer. Maar ik ben ook geen materialistisch persoon. Ik koop niet te pas en te onpas spullen. Het afval scheiden zit er bij mij wel ingebakken. Ik hoef er niet meer over na te denken. Mijn werkster is er ook door aangestoken, zij gaat thuis nu ook afval scheiden.''

Kijk ook op de website van het project via: bar.100-100-100.nl voor tips en trucs.

Lees de verhalen van vorige maand terug op onze website.