Michael de Jong live bij Bluezy

RIDDERKERK - De Amerikaans/Dordtse zanger Michael de Jong speelt op donderdag 10 november bij Radio Ridderkerk. Hij komt optreden in het programma "Bluezy". Presentator Nico Bravenboer zal in een interview met de zanger bijpraten, waarna er live gespeeld wordt in de kantine van Radio Ridderkerk.

Michael de Jong, geboren uit een Franse moeder en een Friese vader, groeide op in de Verenigde Staten. Hij had zijn jeugdjaren in Grand Rapids en woonde daarna in Detroit en New Orleans. Als muzikant reisde hij jaren door de USA om zich in 1975 te settelen in Californië. Daar trad hij op met legio muzikanten, waaronder Jerry Garcia, Paul Butterfield, Albert Collins, John Lee Hooker, Maria Muldaur, Country Joe, Charlie Musselwhite en Albert King. Michael sloot zich aan als gitarist bij blueslegende Jimmy Reed en band. In die tijd begon hij onder invloed van Jimmy Reed zijn eigen teksten te schrijven. In 1981 nam hij zijn eerste album op: All Night Long, geproduceerd door Nick Gravenites (bekend van onder andere Janis Joplin). In 1984 had hij genoeg van de Amerikaanse 'geldwolf-cultuur' en keerde hij terug naar Europa waar hij Parijs, Londen en Bremen doorkruiste om in Kopenhagen, Denemarken zich te settelen van 1985 tot 1988. Toen schikte hij zich naar zijn Nederlandse naam en vertrok naar Nederland. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig leefde Michael een turbulent leven in Amsterdam. De seks, drugs en blues van die en vroegere dagen eisten uiteindelijk hun tol en rond 1992 kreeg hij het vonnis HIV-positief te horen. Zoals hij zelf zegt heeft hij zich aan alle zonden, buiten moord, schuldig gemaakt. Toch heeft hij sinds dan drank en drugs afgezworen. In 1993 vestigde hij zich in Dordrecht, waar hij tot op vandaag nog steeds in zijn eerste eigen huis verblijft. Zijn eerste Europese cd was Fugitive Love Songs uit 1993. Drie jaar later kwam zijn volgende studioplaat Who's Fooling Who uit, waarna nog zeven platen volgden onder Munich Records. In 2012 kwam zijn recentste studioplaat uit: Life in D-Minor. Hij is een sterke voorstander van 'betaalbare' muziek. Zo stelt hij op zijn website zelfs niet langer uitgebrachte albums gratis ter beschikking.

De uitzending van "Bluezy" begint om 20.00 uur. Belangstellenden zijn vanaf 19.30 uur in de studio aan de Jonkheer de Sav. Lohmanstraat 1 welkom.