Geslaagd uitstapje van SER-koor

RIDDERKERK - Het Algemeen Gemengd S.E.R.-koor kan terugkijken op een geslaagd Najaarsconcert. Het publiek in een uitverkochte Hofzaal genoot van het gevarieerde programma met zang van klassieke en hedendaagse componisten.
Begonnen werd met werken uit de opera "Idomeneo" van Mozart. Het eerste deel "Godiam la pace" werd gezongen door het koor en vervolgd door "Placido e il mar" door de sopraan Mirjam Lo Tom Loi gezamenlijk met het koor. Daarna "O voto tremendo" met de bariton Hans Ritman. Beide solisten zijn geen onbekenden voor het S.E.R. koor en hebben al diverse malen medewerking verleend. Dat geldt ook voor tenor Edwin van Gelder, die met "Qual Cor tradisti" zijn visitekaartje afgaf.
De opera "Norma" van Vincenzo Bellini mocht niet ontbreken. Uit deze opera werd het bekende "Norma viene" gezongen door het koor en "Casta Diva" samen met Marjam Lo Tom Loi .Als laatste vóór de pauze werden twee nummers uit Guiseppe Verdi's opera " Ernani" gezongen.
Moeilijker
Na de pauze muziek uit de 20ste eeuw. Het koor zingt meestal klassieke opera en maakt nu een uitstapje naar muziek van componisten uit deze eeuw. Voorzitter Agnes van Heek moest even kwijt dat deze muziek veel moeilijker is om te zingen dan verwacht en het koor heeft er dan ook extra voor gerepeteerd, Dit was merkbaar want koor en solisten lieten het publiek genieten van de beroemde klanken van de componisten Webber, Rodgers, Schönberg, Gershwin en Bernstein. Er werd begonnen met een medley uit de "Phantom of the Opera" van Andrew Lloyd Webber door het koor. Vervolgens zong bariton Hans Ritman solo het prachtige lied "Some enchanted evening" uit de Broadwaymusical "South Pacific" van Richard Rogers en Oscar Hammerstein II.
Het Ridderkerkse koor vervolgde met melodieën uit de opera "Porky en Bess" van George Gershwin met het prachtige "Summertime" dat een vervolg kreeg met het heel gevoelige "Bess, you is my woman now", uitstekend vertolkt door sopraan Mirjam Lo Tom Loi en tenor Edwin van Gelder. Met alle uitvoerenden werd het knallende "I want to be in America" gezongen. Als toegift het overbekende "You'll never walk alone" dat door het publiek in de zaal staande werd meegezongen. Een avond waarop het S.E.R. koor trots mag terugkijken.
Het was de eerste keer dat het koor gebruikmaakte van de Hofzaal in het Gemeentehuis. Deze keus mag zeer geslaagd worden ervaren en is voor herhaling vatbaar. Verder gaat de dank uit naar van der Valk voor de genoten gastvrijheid.
Ger Schilt