Succesvol jubileum concert

RIDDERKERK - In de kerk van de Protestantse Gemeente van Bolnes is afgelopen zondag met een fijnzinnig concert herdacht dat het orgel  van de gebr. Reil 30 jaar geleden in gebruik is genomen. De organiste Thea Verhagen en de fluitiste Marie-Christine Goergen hebben het aandachtige publiek een programma voorgeschoteld dat recht deed aan de fraaie dispositie van dit zogenaamde kistjesorgel. Deze benaming van het orgel verwijst naar  de Scandinavische opbouw van de orgelkast. Thea Verhagen opende met een feestelijke Voluntary van Stanley, een werk waarin direct al een rijk palet aan klankleur te beluisteren viel. Vervolgens werden er werken van Haydn en Beethoven ten gehore gebracht die oorspronkelijk voor een Flötenuhr geschreven waren, een in die tijd populaire orgelklok waarin als een soort speeldoos een mechanische klok en orgeltje waren gecombineerd. Marie-Christine speelde met verve  en virtuoos de fluitpartij.
De sonate van een van Bach's beroemde zonen, dit maal Christian Philip Emanuel kreeg weer het volle pond van Thea die de verschillende delen op een boeiende wijze wist te vertolken.
Tot slot klonken er wat modernere klanken van Langlais. Een componist, die in de traditie van de Franse school, melancholie en verlangen in muziek heeft omgezet. Ook in deze laatste Cinq Pieces (vijf stukken) klonk orgel en fluit wonder mooi  samen, wat na enige stilte een  dankbaar en welgemeend applaus opleverde.